Polityka bezpieczeństwa
Zabezpieczenia
Program Ortodoncja posiada zabezpieczenia uniemożliwiające nieautoryzowany dostęp do danych osobowych pacjentów w postaci:
- Szyfrowania danych: imię, nazwisko, pesel
- Zabezpieczenia otwarcia programu indywidualnym hasłem pracownika
Porady praktyczne
Wymagane jest wdrożenie procedur wewnątrz firmy (gabinetu) zapewniających bezpieczeństwo dostępu do danych jak i możliwości odtworzenia danych w przypadku awarii sprzętu komputerowego.
Instalacja programu
- W czasie instalacji program prosi o założenie nowej bazy danych. Domyślnie proponuje folder znajdujący się na głównym dysku komputera C.
Zalecamy wybranie innego folderu w którym przechowywana jest baza danych. Najlepiej jeśli będzie to inny dysk komputera a nazwa folderu będzie jednoznaczna np “Ortodoncja Baza”.
Lokalizacje pliku bazy typu: Dokumenty, Pulpit są łatwo dostępne dla użytkownika i często, przypadkowo można usunąć plik bazy danych, dlatego proponujemy wybranie innej lokalizacji.
Użytkownicy
- Każdy pracownik uruchamiający Ortodoncję powinien posiadać indywidualne konto zabezpieczone unikalnym hasłem.
- Pracownik powinien mieć wybrany odpowiedni rodzaj konta Administrator, Lekarz, Sekretarka, Student. Przynajmniej jedna osoba powinna być Administratorem który posiada nieograniczone uprawnienia w programie.
- Istnieje możliwość zapamiętania użytkownika (checkbox Zapamiętaj logowanie w czasie uruchomienia programu) jednak nie jest to zalecane.
W przypadku kradzieży komputera z zaznaczoną opcją zapamiętaj logowanie każda osoba uruchamiająca program będzie mogła uzyskać dostęp do danych osobowych oraz zobaczyć historię leczenia pacjentów.
Kopia bezpieczeństwa
- Kopia bezpieczeństwa powinna być często wykonywana. Program Ortodoncja umożliwia przypominanie przy zamknięciu programu o wykonaniu kopii zapasowej. W zależności od poziomu akceptacji utraty danych możemy ustawić przypomnienie( Narzędzia / Narzędzia Administracyjne / Bezpieczeństwo ) codziennie, co tydzień, co 2 tygodnie, co miesiąc.
- Kopia powinna być wykonywana na dysku zewnętrznym i po jej wykonaniu dysk powinien być przechowywany w innym , bezpiecznym miejscu.
- Każdy plik kopii zawiera kompletne dane umożliwiające ich odtworzenie. Starsze kopie można usuwać w celu zwolnienia miejsca na dysku.
- Kopia danych powinna zakończyć się komunikatem “ Kopia zapasowa wykonana pomyślnie!”. Pojawienie się innego komunikatu informuje że kopia nie została wykonana. W tym przypadku prosimy o kontakt z informatykiem który oceni powstały problem.
- Wykonane kopie należy okresowo weryfikować. Sprawdzić czy w wybranej lokalizacji pojawił się plik z datą wykonania kopii oraz czy wielkość pliku jest zbliżona do wielkości bazy danych.