Instrukcja

Instalacja i aktualizacja programu

Aby zaktualizować program do nowszej wersji, należy wykonać te same kroki, jakie wykonujemy podczas jego instalacji.

Aby zainstalować program Ortodoncja 9 należy pobrać plik instalacyjny

Gdy plik instalacyjny zostanie pobrany, należy go uruchomić.

Na tym etapie instalacji system Windows może poprosić użytkownika o uprawnienie programu instalacyjnego do wprowadzenie zmian na komputerze. Instalacja programu wymaga przyznania programowi tych uprawnień (należy kliknąć przycisk ).

Dalej wybieramy język

Następnie zapoznać się z treścią Umowy Licencyjnej i zaakceptować jej warunki (przycisk „Akceptuje warunki umowy”) i następnie ponownie kliknąć

Przed przejściem do kolejnego kroku instalacji powinno wyświetlić się okno informacyjne z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych – prosimy o zapoznanie się z jego treścią, akceptację , a następnie wybranie 

Instalujemy program, proszę kliknąć :

W kolejnym oknie rozpocznie się kopiowanie plików i wyświetlenie okna z informacją nt. statusu instalacji:

Po zakończeniu instalacji wyświetli się okno z prośbą o zrestartowanie komputera. Przed uruchomieniem ponownie komputera należy upewnić się, że wszystkie pozostałe programy są zamknięte, wszystkie zmiany zapisane, a następnie kliknąć – komputer zostanie zrestartowany.

Po prawidłowej instalacji programu na pulpicie komputera powinny pojawić się trzy nowe ikony tj.:

Nieuruchomienie ponowne komputera może sprawić, ze program Ortodoncja nie będzie działał prawidłowo!

Podczas instalacji może pokazać się komunikat, że serwer bazy danych Firebird jest już zainstalowany na tym komputerze – okno można zignorować.

Rejestracja programu

Aby móc skorzystać z wykupionego programu z licencją internetową, jak również darmowej wersji Ortodoncja na okres 1 miesiąca, należy go zarejestrować. W tym celu proszę podać dane takie jak:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Adres e-mail
  • Nazwa firmy (nieobowiązkowo)
  • Numer telefonu

Dane te są używane do ew. komunikacji z użytkownikiem.

Uruchamiamy program klikając na ikonę Ortodoncja na pulpicie.

Przy pierwszym uruchomieniu programu pojawi się okno informacyjne o pierwszym użyciu programu, w którym należy wybrać opcję .

Po wybraniu opcji ,,Tak” pojawi się okno rejestracji w którym konieczne będzie podanie swoich danych:

Gdy proces zakończy się powodzeniem, pojawi się komunikat, a następnie okno ze szczegółami licencji:

Podczas rejestracji programu może pojawić się komunikat, że program został już zarejestrowany, konieczne jest wtedy skontaktowanie się z producentem programu w celu sprawdzenia licencji. W e-mailu prosimy o podanie szczegółów licencji tj. klucz programu oraz identyfikator komputera A/B.

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy na komputerze był już wcześniej zainstalowany program.

Dane kontaktowe:

Email: biuro@ortobajt.pl

Podczas rejestracji może również pojawić się okno ,,Wystąpiły problemy z licencją aplikacji” jeżeli komunikat pojawił się podczas pierwszej instalacji programu na komputerze prosimy o zarejestrowanie programu i postępowanie dalej zgodnie z instrukcją obsługi.

W przypadku pojawienia się komunikatu podczas uruchomienia programu prosimy o wybranie  opcji , a następnie skontaktowanie się z pomocą techniczną w celu przekazania informacji tj. klucz programu oraz identyfikator komputera A/B.

Do rejestracji wymagane jest połączenie z internetem!

Gdy jednak proces aktywacji się nie powiedzie, należy upewnić się czy:

  1. Wprowadzono wszystkie wymagane dane
  2. Adres e-mail jest prawidłowy
  3. Połączenie z internetem jest aktywne i działa
  4. Jest to pierwsza rejestracja programu Ortodoncja 9 na tym komputerze

Pierwsze uruchomienie

Po prawidłowym zarejestrowaniu programu wyświetli się okno z zapytaniem, jak użytkownik chce skonfigurować i używać program Ortodoncja.

Tworzenie nowej bazy

Aby program Ortodoncja 9 mógł działać, wszyscy pacjenci zapisywani są do specjalnej bazy danych. Ze względu bezpieczeństwa musi ona zostać wstępnie skonfigurowana, tj. zostanie utworzony nowy użytkownik-lekarz z indywidualnym hasłem, oraz będzie możliwość skonfigurowania automatycznego wykonywania kopii zapasowych.

Pierwszym krokiem będzie utworzenie nowego użytkownika. W tym celu należy podać imię, nazwisko, indywidualną nazwę użytkownika (login) oraz hasło (wraz z potwierdzeniem). Pozostałe pola są nieobowiązkowe.

W kolejnym etapie konieczne jest skonfigurowanie lokalizacji zapisu bazy danych. Kroku tego nie można pominąć.

Sugerujemy, aby określić lokalizację bazy danych na dysku (C:) w osobnym nowym folderze np OrtodoncjaBaza. Po wybraniu lokalizacji należy wybrać przycisk

Kolejnym etapem kreatora nowej bazy danych jest określenie częstotliwości wykonywania kopii zapasowej oraz miejsce jej zapisywania.

Częstotliwość przypomnień o wykonywaniu kopii zapasowych wybiera się z listy rozwijanej:

Aby wybrać miejsce, gdzie aplikacja ma zapisywać automatyczne kopie zapasowe, należy nacisnąć na przycisk ,a następnie wskazać folder docelowy.


Kopia powinna być przechowywana na dysku zewnętrznym lub w lokalizacji poza głównym komputerem ponieważ uszkodzenie tego komputera uniemożliwi odzyskanie danych. Kopia nie powinna być przechowywana na tym samym komputerze co baza główna programu.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych placówki medycznej, w której używany będzie program. Krok ten nie jest obowiązkowy i można go pominąć, dobrze jest jednak wpisać chociaż nazwę placówki.

Po przejściu przez wszystkie kroki kreatora można nacisnąć na przycisk – po chwili baza zostanie utworzona oraz wyświetli się okno logowania, gdzie należy wybrać login i wpisać hasło uprzednio utworzonego lekarza.

Prawidłowe hasło musi spełniać następujące wymagania:

  • Mieć min. 8 znaków
  • Zawierać przynajmniej jedną wielką literę
  • Zawierać przynajmniej jeden znak specjalny (np. !@#$%^&*)

Lekarz utworzony w procesie tworzenia nowej bazy danych jest również jej administratorem (ma największe uprawnienia).

Nazwa użytkownika zostanie utworzona automatycznie na podstawie pierwszej litery imienia i nazwiska. Jeżeli proponowana nazwa nie jest odpowiednia można ją zmienić.

Firma Ortobajt zaleca tworzenie kopi zapasowych na specjalnie zakupionym do tego celu dysku zewnętrznym USB.

Otwieranie baz pochodzących z wersji programu wcześniejszej niż 9.2.2

Bazy programu pochodzące z wersji programu wcześniejszej niż 9.2.2– muszą one być skonwertowane.

W takim przypadku prosimy o kontakt z pomocą techniczną.

Łączenie z serwerem

Aby połączyć komputer z serwerem, na którym znajduje się baza danych, należy zamknąć kreatora przyciskiem , a następnie w oknie wyboru bazy nacisnąć na przycisk .

W nowym oknie należy wpisać nazwę hosta – nazwę serwera lub adres IP jeśli jest ustawiony na stałe, na którym fizycznie znajduje się baza danych. Następnie należy przetestować połączenie przyciskiem . Gdy test się powiedzie, potwierdzić dodanie połączenia przyciskiem .

Przenoszenie programu na nowy komputer

Zanim zdecydują się Państwo na przeniesienie programu na inny komputer , proszę o zapoznanie się z instrukcją przenoszenia licencji programu oraz instrukcją przenoszenia bazy pacjentów.

Każdego z nas prędzej czy później będzie czekać zmiana komputera, a wraz z nim konieczność przeniesienia programu z jednego komputera na drugi.

W celu przeniesienia programu na inny komputer należy:

  1. Uruchomić nowy komputer.
  2. Zainstalować najnowszą wersję programu z naszej strony internetowej.
  3. Po zainstalowaniu programu należy uruchomić komputer ponownie. Ponowne uruchomienie komputera zapewnia prawidłowe zakończenie procesu instalacyjnego programu.
  4. Uruchomić program. Podczas pierwszego uruchomienia programu niezbędne będzie zarejestrowanie programu. Po zarejestrowaniu programu nastąpi automatyczne uruchomienie programu
  5. Po restarcie komputera i uruchomieniu programu należy kliknąć i wskazać lokalizację bazy przeniesioną ze starego komputera


PAMIĘTAJ!

Program zainstalowany na nowym komputerze uruchamia się z licencją ważną TYLKO przez 1 miesiąc.

W celu wydłużenia licencji zgodnie z wykupioną wersją programu, należy się z nami skontaktować. Dokonamy wtedy przeniesienia licencji ze starego komputera na nowy.

PAMIĘTAJ!

Zanim podejmiesz jakichkolwiek kroki, wykonaj:

  1. Kopię zapasową bazy danych na zewnętrznym nośniku pamięci
  2. Kopię zapasową szablonów z edytora szablonów

Aktualizacja programu

Program Ortodoncja może zostać zaktualizowany. Aktualizacja zależna jest od dostępności nowych wersji programu.

Instalacja zaktualizowanej wersji programu odbywa się nakładkowo. Polega to na tym, że nowa wersja programu jest instalowana na posiadanej wersji programu.

Nie należy odinstalowywać starszej wersji.

Cały proces instalacji odbywa się na identycznych zasadach jak standardowa instalacja nowego programu.

Po wykonaniu kopi zapasowej bazy danych w celu aktualizacji programu należy pobrać plik instalacyjny ze strony www.ortobajt.pl z zakładki , a nastepnie postępować zgodnie ze wskazówkami instalacji zamieszczonymi w dziale .

Po zakończonej instalacji należy uruchomić komputer ponownie.

Uwaga!

Przed wykonaniem aktualizacji programu zalecamy wykonanie kopii zapasowej bazy danych programu. (więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w zakładce Zaawansowane -> Kopia zapasowa bazy)

UWAGA!

Przed aktualizacja programu nie jest wymagane odinstalowanie poprzedniej wersji programu!Zalecamy wręcz pozostawienie poprzedniej wersji programu i dokonanie instalacji nakładkowej.

Unikniemy w ten sposób utraty posiadanych danych.

Kopia zapasowa bazy

Program Ortodoncja umożliwia wykonanie kopi zapasowej całej bazy danych.

Regularne wykonywanie kopi zapasowej bazy danych uchroni użytkowników przed nieplanowaną utratą wszystkich danych.

W celu wykonania kopi zapasowej należy wejść w programie w zakładkę , a następnie w .

W efekcie otworzy się nowe okno w którym należy określić dokładną lokalizację, gdzie zostanie zapisany plik z całą bazą danych.

Tak jak to już pisaliśmy powyżej, sugerujemy wykonanie kopii zapasowej na dysku zewnętrznym.

Po ustaleniu lokalizacji zapisu należy nacisnąć . W efekcie pojawi się nowe okno z procentowym wykresem przebiegu procesu zapisywania.

Po prawidłowym utworzeniu kopii bazy danych powinno pojawić się okno z odpowiednik komunikatem.

W efekcie we wskazanej lokalizacji powinien pojawić się nowy plik z kopią bazy danych.

Plik ten będzie miał rozszerzenie .O8DB4

UWAGA!

Zalecamy wykonywanie regularnie kopi zapasowej bazy danych na dysku zewnętrznym.

UWAGA!

Proces zapisywania kopi bazy danych może potrwać od kilku do kilkunastu minut. Jest to zależne od wielkości posiadanej bazy pacjentów. Im większa baza, tym dłuższy czas zapisu.

Przenoszenie licencji

Do prawidłowego funkcjonowania programu Ortodoncja niezbędna jest licencja programu, na którą składają się klucz programu oraz identyfikatory komputera.

Jeżeli planujesz przenieść program Ortodoncja z jednego komputera na drugi komputer, nie należy kopiować klucza licencji programu i wklejać go w okno ze szczegółami licencji programu w nowym komputerze. W każdym komputerze podczas instalacji generują się indywidualne klucze aplikacji i sprzętu.

W celu przeniesienia licencji programu , konieczne jest SKONTAKTOWANIE SIĘ Z NAMI TELEFONICZNIE Z POMOCĄ TECHNICZNĄ oraz podanie identyfikatorów ze starego i nowego komputera.

Szczegóły licencji znajdą  Państwo w programie w zakładce Pomoc -> Szczegóły licencji programu.

PAMIĘTAJ!

Skopiowanie szczegółów licencji i samodzielne przeniesienie ich na drugi komputer nie uruchomi licencji na nowym komputerze. 

Przenoszenie bazy do nowego komputera

ETAPY PRZENOSZENIA BAZY DANYCH DO NOWEGO KOMPUTERA

Pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest stworzenie kopii bazy danych na zewnętrznym nośniku pamięci. W tym celu należy:

  1. Podłącz dysk zewnętrzny do starego komputera (pendrive/dysk twardy USB).
  2. Uruchom program Ortodoncja na starym komputerze i otwórz kartę dowolnego pacjenta.
  3. W głównym oknie programu w menu Narzędzia wybierz opcję Stwórz kopię bazy

4. Otworzy się okno wyboru miejsca zapisania zapisania bazy. Wybierz wcześniej podłączony nośnik zewnętrzny i potwierdź.

5. Po zakończeniu kopiowania podłącz dysk do nowego komputera i skopiuj bazę.

Przy starszych wersjach programu, może pojawić się informacja, że baza wymaga konwersji do najnowszej wersji programu. Dodatkowo Ortodoncja zapyta się, czy wykonać kopię zapasową przed konwersją bazy (należy wybrać )

Sugerujemy wykonanie kopi zapasowej jeśli wcześniej nie została wykonana.

Następną czynnością jaką należy wykonać, jest zainstalowanie programu Ortodoncja na nowym komputerze.

Podczas instalacji należy dokonać rejestracji programu. Rejestracja jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania programu.

Po zarejestrowaniu – program Ortodoncja jest gotowy do użytkowania. Od tej chwili program jest dostępny z licencją miesięczną.

W celu wydłużenia licencji do wykupionej wersji programu, należy skontaktować się z pomocą techniczną, a my przeniesiemy licencję na nowy komputer.

UWAGA!

Przeniesienie klucza programu oraz identyfikatorów komputera (A) i (B) ze starego komputera do nowego komputera nie spowoduje przedłużenie licencji programu do wykupionej wersji.

Każdy klucz programu oraz identyfikatory komputera (A) i (B) są przypisane do konkretnego adresu IP komputera. Przeniesienie ich do nowego komputera spowoduje pojawienie się błędów z licencją, ze względu na konflikt adresów IP.

Kopiowanie baz danych z aplikacji Ortodoncja 9.2.2 i wcześniejszych jest możliwe, jednak ze względu na rozbudowany proces musi to wykonać nasz pracownik.

Logowanie

Aby uruchomić aplikację Ortodoncja wymagane jest wybranie nazwy użytkownika i wprowadzenie hasła dostępu do bazy.

Po wprowadzeniu danych należy nacisnąć przycisk .

Aplikacja Ortodoncja zapamiętuje nazwę ostatnio zalogowanego użytkownika, aby nie musieć wpisywać jego nazwy za każdym razem.

Należy mieć to na uwadze przy przełączaniu się między bazami, gdzie występują różni użytkownicy.

Aby pominąć logowanie następnym razem, można zaznaczyć opcję Zapamiętaj logowanie, jednak jest to mocno niezalecane.

Po zaznaczaniu tej opcji, aby przywrócić zapytania o login i hasło, należy się wylogować (w głównym oknie programu przycisk Wyloguj w prawym, górnym rogu).

Odzyskanie hasła

W przypadku zagubienia hasła logowania do programu Orodoncja, instnieje mozliwość jego odzyskania.

Aby odzyskać hasło.

Na ekranie logowania po lewej stronie klikamy przycisk

Na adres e-mail podany podczas zakładania bazy danych zostanie wysłana wiadomość w treści której będzie token umozliwiający zresetowanie hasła.

W kolejnym kroku wybieramy przycisk

W formularzy wybieramy nazwę użytkownika, wprowadzamy i powtarzamy nowe hasło (hasło musi spełniać wymogi bezpieczeństwa) , wklejamy przesłany w wiadomości token.

Po zatwierdzeniu otrzymujemy komunikat.

Możemy zalogować się nowo ustalonym hasłem.

Aplikacja Ortodoncja zapamiętuje nazwę ostatnio zalogowanego użytkownika, aby nie musieć wpisywać jego nazwy za każdym razem.

Należy mieć to na uwadze przy przełączaniu się między bazami, gdzie występują różni użytkownicy.

Aby pominąć logowanie następnym razem, można zaznaczyć opcję Zapamiętaj logowanie, jednak jest to mocno niezalecane.

Po zaznaczaniu tej opcji, aby przywrócić zapytania o login i hasło, należy się wylogować (w głównym oknie programu przycisk Wyloguj w prawym, górnym rogu).