Instrukcja

Instrukcja obsługi aplikacji Ortodoncja 9

Instrukcja obsługi aplikacji Ortodoncja 9

Należy mieć na uwadze, że część elementów programu może ulec zmianie w czasie.

Instrukcja instalacji, rejestracji i czynnosci administracyjnych znajduje się pod adresem ortobajt.pl/instrukcja-instalacja-i-aktualizacja .

Logowanie

Aby uruchomić aplikację Ortodoncja wymagane jest wybranie nazwy użytkownika i wprowadzenie hasła dostępu do bazy.

Po wprowadzeniu danych należy nacisnąć przycisk .

Aplikacja Ortodoncja zapamiętuje nazwę ostatnio zalogowanego użytkownika, aby nie musieć wpisywać jego nazwy za każdym razem.

Należy mieć to na uwadze przy przełączaniu się między bazami, gdzie występują różni użytkownicy.

Aby pominąć logowanie następnym razem, można zaznaczyć opcję Zapamiętaj logowanie, jednak jest to mocno niezalecane.

Po zaznaczaniu tej opcji, aby przywrócić zapytania o login i hasło, należy się wylogować (w głównym oknie programu przycisk Wyloguj w prawym, górnym rogu).

Kartoteka

Kartoteka to lista wszystkich pacjentów, którzy znajdują się w bazie danych.

Aby otworzyć kartę danego pacjenta z jego danymi, analizami i zdjęciami, należy:

  • kliknąć dwukrotnie na jego pozycję na liście
  • będąc w polu wyszukiwania nacisnąć [Enter]
  • kliknąć dwukrotnie na jego zdjęcie w panelu po prawej stronie (panel Wizyty w dniu)

Okno podzielone jest na cztery części:

  1. Lewa strona z listą pacjentów oraz polem tekstowym do wyszukiwania
  2. Prawa strona z podstawowymi informacjami o aktualnie zaznaczonym pacjencie
  3. Narzędzia do wyszukiwania, filtrowania i sortowania pacjentów wg. zadanych kryteriów.
  4. Narzędzie do dodawania pacjenta.

Po lewej stronie okna wyświetlana jest lista wszystkich pacjentów znajdujących się w bazie. Kolory tła dla poszczególnych pacjentów mają różne znaczenia, informują o poziomie trudności leczenia, które możemy ustawić po otwarciu pacjenta w zakładce Informacje ogólne.

Po prawej stronie Wyświetlane jest zdjęcie głównne, dane adresowe i kontaktowe oraz data ostatniej i następnej zaplanowanej wizyty.

Klikając na przycisk otwieramy okno w którym wyświetlane są daty wszystkich porzednich wizyt i zaplanowane daty następnych wizyt. Klikając na przycisk aplikacja otworzy kalendarz ze szczegółami klikniętej wizty.

Dodawanie pacjenta

Aby dodać nowego pacjenta, kliknij przycisk . Otworzy się okno, w którym można wprowadzić imię i nazwisko pacjenta. Zalecamy wprowadzenie numeru PESEL oraz telefonu kontaktowego.

Zaznaczenie SMS informuje o zgodzie klienta na kontakt poprzez powiadomienia SMS

Po wprowadzeniu danych i kliknięciu na przycisk , karta pacjenta zostaje dodana do bazy, a program automatycznie przechodzi do dokumentacji tego pacjenta.

Jeżeli numer PESEL pacjenta jest poprawny, aplikacja automatycznie uzupełni na jego podstawie pola dot. płci i daty urodzenia.

Wyszukiwanie pacjentów

Aby odnaleźć pacjenta, należy w polu "Szukaj" wpisać jego nazwisko. W trakcie wpisywania, program automatycznie będzie zawężał listę pacjentów i podświetli najbardziej pasujący wynik.

Pola według których wyszukujemy informacje możemy zmieniać (Nazwisko, Imię, Fraza)

Gdy żądany pacjent zostanie znaleziony (jego szczegóły pokażą się po prawej stronie okna), można otworzyć jego kartę klikając na klawisz [Enter].

Gdy w bazie znajduje się kilku pacjentów o tym samym nazwisku, można przełączać się między nimi przy pomocy strzałek w górę i w dół.

Sortowanie pacjentów

Aplikacja Ortodoncja umożliwia sortowanie oraz wyświetlanie listy pacjentów na podstawie określonych kryteriów, m.in. na podstawie wyników analiz, badań i innych.

Chcąc rozpocząć sortowanie konieczne jest kliknięcie na przycisk

W efekcie lista wszystkich pacjentów zostanie ustawiona w kolejności wg. wybranego kryterium sortowania.

Sortować możemy również klikając na nagłówki kolumn wyświetlanej tabeli.

Wyszukiwanie haseł

W programie Ortodoncja oprócz wyszukiwania pacjentów, sortowania, filtrowania obecna jest też opcja wyszukiwania konkretnych haseł w całym programie Ortodoncja.

W celu wyszukania zaawansowanego należy przycisnąć , a następnie w kolejnym oknie wpisać poszukiwane informacje i wybrać .  Wyniki widoczne będą w oknie kartoteka.

Pacjenci w leczeniu

Program Ortodoncja 9 umożliwia wyselekcjonowanie pacjentów z bazy danych ze względu na etap leczenia.

Zastosowanie tej opcji ułatwia przeglądanie całej bazy pacjentów, jak również w przypadku dużych baz danych powoduje, że baza sprawniej funkcjonuje, a program nie spowalnia.

W programie zostało wyróżnionych kilka statusów pacjentów, najważniejsze:

•„Pacjenci w leczeniu” – jeżeli procent leczenia jest mniejszy niż 100%  lub procent  leczenia jest większy od -100%    ale był na wizycie nie dawniej niż 3 miesiące temu i jednocześnie nie ma słowa kluczowego demontaż aparatu w wizytach.
•”Pacjent w retencji„ – kliknięto zakończone leczenie lub procent wyleczenia jest powyżej 100% i w wizycie znajduje się słowo kluczowe „demontaż aparatu”.

Z opcji tej można korzystać na dwa różne sposoby:
1. W kartotece programu bezpośrednio nad listą pacjentów znajduje się napis ,,Pacjenci:” wraz z listą z której można wybrać opcję ,, w leczeniu”, ,,w retencji”, "Bez leczenia", "Leczenie przerwane" oraz ,,Wszyscy”. Ten sposób selekcjonowania pacjentów umożliwia bieżący podgląd pacjentów w konkretnym etapie leczenia.

2. Drugi sposób podziału pacjentów ze względu na etap leczenia jest dostępny w zakładce Narzędzia -> Ustawienia -> Widok. Tam znajduje się pozycja ,,Domyślna lista pacjentów w kartotece” z możliwością wyboru ,,wszyscy”, "w leczeniu" oraz ,,bez leczenia”. Wybranie tej opcji spowoduje, że każdorazowo przy uruchomieniu danej bazy zostanie uruchomiona z widokiem pacjentów w kartotece w zależności od wybranej opcji

W przypadku posiadania dużej bazy danych zalecane jest ustwienie (menu Narzędzia / Ustawienia zkładka Widok) zastosowanie drugiej opcji ,,Domyślna lista pacjentów w kartotece” -> ,,W leczeniu” .

Takie ustawienie usprawni funkcjonowanie programu oraz jednocześnie spowoduje, że program będzie się szybciej uruchamiał.

Filtrowanie bazy danych

Aby uzyskać dostęp do modułu filtrów, należy w Kartotece nacisnąć na przycisk .

Prawa część okna zostanie wtedy zmieniona na listę dostępnych opcji dot. filtrowania i sortowania.

Program filtruje i sortuje wg. różnych parametrów oraz pomiarów w analizach cefalometrycznych/modeli.

Po naciśnięciu na przycisk  wyświetli się okno, w którym należy określić szczegóły filtra:

  • Analizę, z której ma być pobrany parametr
  • Parametr/pomiar
  • Wartość (w zakresie od..do lub dokładną z określonym odchyleniem)

Po wybraniu parametrów należy zatwierdzić przyciskiem . Można również dodać kilka parametrów na raz.

Aby rozpocząć filtrowanie należy potwierdzić przyciskiem .

Możemy również filtrować uwzględniając lekarza prowadzącego, zaznaczonych odpowiedzi w badaniu lub wywiadzie, dacie wizyty oraz postępie leczenia.

Aby powrócić do pełnej listy pacjentów bez używania filtrów należy kliknąć .

Pozostałe funkcje w kartotece

W kartotece mamy dostępnych wiele przycisków które uruchamiają kolejne funkcjonalności programu.

Przycisk : uruchamia kalendarz z mozliwością rezerwacji wizyt dla pacjentów.

Przycisk : pozwala wczytać kartotekę pacjenta z pliku zewnętrznego wcześniej wyeksportowanego z programu. W ten sposób można przesyłać kompletene informacje o pacjencie nawet do innego gabinetu z programem Ortodoncja.

Przycisk : pozwala zanalizować finanse gabinetu, pacjenta oraz wprowadzić wpłatę

Przycisk : pozwala wygenerować dane statystyczne dla GUS w zadanym okresie czasu.

Przycisk : pozwala zaimportować zdjęcia pacjentów zgodnie z ustawieniami wprowadzonymi dla monitora zdjęć. (Narzędzie / Ustawienia zakładka Monitor zdjęć).

Przycisk : pozwala wybrać ustawienia, narzędzia administracyjne, ustawienia terminarza aby dostosować aplikację do swoich potrzeb. Te same funkcje dostępne są w menu Narzędzia po otwarciu kartoteki pacjenta.

Przycisk : pozwala wyeksportować analizy do zewnetrznych plików w formacie Excei w celu dalszej analizu zbiorczej .

Przycisk : pozwala wyeksportować kartoteki, zdjęcia, analizy i historię wizyt pacjentów do zewnętrznych plików pdf w celu wyduku lub wysłania ich np pocztą e-mail.

Przycisk : pozwala wygenerować informacyje o zgromadzonych danych w aplikacji.

Informacje ogólne

Strona główna programu wyświetla się po wybraniu konkretnego pacjenta. Jest to okno karty pacjenta, które zawiera skrót wszystkich najpotrzebniejszych informacji.

W lewej części okna znajduje się podgląd wszystkich zaplanowanych wizyt pacjentów na dzień dzisiejszy. W zależności od wersji programu, jest możliwość podglądu wizyt na wszystkich zarejestrowanych fotelach w gabinecie.

Wizyta, która ma się odbyć jest podświetlona.

Wizyta, która już się odbyła jest szara. Aby dana wizyta zrobiła się szara należy w zakładce wizyty wypełnić przebieg wizyty, a następnie zaakceptować wizytę.

Okno z podglądem zaplanowanych wizyt, może zostać zminimalizowane. Spowoduje to, że główne okno karty pacjenta zostanie rozszerzone.

W lewej części okna znajdują się dane osobowe i zdjęcie główne pacjenta.

W środkowej części okna znajduje się kolumna z trzema wierszami – wywiady i pomiary 3D, problem stomatologiczny zgłaszany przez pacjenta oraz plan leczenia.

Natomiast w prawej kolumnie – znajdują się dwa okna. Górne stanowi grafikę z diagramem zębowym, dolne stanowi zdjęcie panoramiczne.

Dodatkowo, w górnej części okna znajdują się przyciski do przełączania się między uprzednio otwartymi pacjentami, otworzenia kartoteki, szybkiego druku skierowań oraz przełączania pomiędzy poszczególnymi zakładkami w karcie pacjenta.

WAŻNE!

Każdy pasek tytułowy z karty pacjenta stanowi osobny przycisk.

By ułatwić wprowadzanie tekstu, po kliknięciu na każdy z nagłówków rozwijane jest menu, z którego można wybrać najbardziej popularne treści. Po kliknięciu w wybraną opcje tekst zostaje automatycznie wstawiony do odpowiedniego okienka.

Dane osobowe

Okienko danych osobowych znajduje się w lewym górnym obszarze okna. W chwili gdy pacjenta posiada wgrane modele 3D, okienko z danymi osobowymi jest przedstawione w formie skróconej.

Po zminimalizowaniu modeli 3D, okno danych osobowych zawiera następujące dane:

  • Imię i nazwisko
  • Dodatkowe pole np nr kartoteki
  • Mozliwość oznaczenia poziomu trudności (3 poziomy)
  • Datę rozpoczęcia i prognozowaną datę zakończenia leczenia
  • Lekarza prowadzącego
  • Płeć i wiek
  • Pesel
  • Datę urodzenia
  • Adres
  • Miejscowość
  • Numery telefonów
  • Oznaczenie zgody na korespondencję sms
  • E-mail
  • Zawód
  • Oddział NFZ
  • Dane Opiekunów

Na podstawie wprowadzonych danych automatycznie wyliczane i wyświetlane są:

  • Prognozowana data zakończenia leczenia
  • Stopień postępu leczenia (pasek postępu z wartością procentową)
  • Ilość miesięcy pozostała do (prognozowanego) zakończenia leczenia
  • Wiek

Oprócz tych danych można również szybko zobaczyć diagram zębowy przedstawiający stan uzębienia pacjenta (taki jak wprowadzony w zakładce Badania) – należy w tym celu kliknąć na dolną ikonę:

Lewa ikona służy do zaznaczania ubytków i plomb pacjenta.

Prawa ikona służy do podglądu stanu uzębienia pacjenta z uwzględnieniem obecności: koron, mostów, wykonanych ekstrakcji, leczenia kanałowego czy obecnych zębów mlecznych. Na diagramie można również zaznaczyć braki zębowe.

Wszystkie zmiany w diagramie można wykonać w zakładce BADANIA w pierwszym podpunkcie ,,1.Stan uzębienia”.

Bezpośrednio pod danymi osobowymi pacjenta znajdują się dwa kolejne okna:

  • Model 3D pacjenta – opcja dostępna dla użytkowników posiadających moduł 3D
  • Skrót najważniejszych informacji z badania i wywiadu – w tym oknie wyszczególnione są wszystkie zmiany, nieprawidłowości oraz odstępstwa od normy wprowadzone w ogólnych zakładkach wywiad i badanie.
  • Dane medyczne

    Ta część zakładki służy do zapisania dokumentacji medycznej pacjenta:

    Można tu wpisać/uzupełnić takie dane jak:

    • Problem, z jakim pacjent zjawił się w gabinecie
    • Diagnozę
    • Zastosowane aparaty
    • Plan leczenia

    W każdym okienku można ręcznie wpisać treść.

    Tekst w każdym okienku można modyfikować zmieniając rozmiar, kolor czy rodzaj czcionki korzystając z paska edycji, znajdującego się na samej górze tej części okna.

    By ułatwić wprowadzanie tekstu, po kliknięciu na każdy z nagłówków rozwijane jest menu, z którego można wybrać najbardziej popularne treści. Po kliknięciu w wybraną opcje tekst zostaje automatycznie wstawiony do odpowiedniego okienka.

    Wprowadzone w ten sposób teksty również mogą być samodzielnie ręcznie modyfikowane oraz stale zmodyfikowane w edytorze szablonów.

    Diagram WITS

    W części danych osobowych znajduje się również tzw. Diagram WITS:

    Jest to wykres, opisujący rodzaj i nasilenie wady szkieletowej pacjenta. Standardowo bierze on pod uwagę dwa parametry: ML-NL i WITS, ale może być on skonfigurowany również dla innych parametrów. Parametry te brane są domyślnie z najstarszej analizy cefalometrycznej danego pacjenta. Analizę, z której pobierane są dane do diagramu, można zmienić w zakładce ,,Analizy”. Na podstawie umiejscowienia punktu na wykresie pacjentowi przypisywany jest odpowiedni kolor, który wyświetla się jako kolor tła programu, gdy karta pacejnta jest otwarta. Kolorowanie pacjenta można wyłączyć w Ustawieniach.

    Koło kolorów

    Koło przetwarza numeryczne pomiary Wits i ML-NL, opisujące poziomy i pionowy stosunek między szczęka i żuchwą, na pojedynczy kolor, który umożliwia szybkie rozpoznanie problemu szkieletowego. Przydaje się to szczególnie, kiedy chcemy szybko przypomnieć sobie rodzaj i nasilenie wady szkieletowej w trakcie leczenia.

    Po wprowadzeniu parametrów Wits i ML-NL do komputera, Ortodoncja nanosi je na układ współrzędnych, na który nałożyliśmy zmodyfikowane kolo barw. Para Wits i ML-NL odpowiada pojedynczemu kolorowi, który określa rodzaj problemu szkieletowego. Im kolor jest ciemniejszy, tym bardziej profil szkieletowy pacjenta odbiega od normy.

    Rzut oka na kolor wygenerowany przez program pozwala na szybkie rozpoznanie nie tylko rodzaju problemu szkieletowego, ale też jego nasilenia.

    Ortodoncja 8 wykorzystuje kolor przyporządkowany pacjentowi do zabarwienia zakładek i ramek w każdym oknie programu.

    Wizyty w dniu

    Panel wizyty w dniu prezentuje umówione wizyty


    • Imie i nazwisko pacjenta
    • Godziny rozpoczęcia i planowanego zakończenia wizyty
    • Rodzaj wizyty

    Wybór wizyty powoduje przełączenie pacjenta

    Klikniecie prawym przyciskiem myszy umozliwia oznaczenie obecności pacjenta. W ten sposób można poinformować lekarza o przybyciu pacjenta.

    Widok zawartości panelu mozemy dostosować ustawiając datę w górnej części lub numer fotela w części dolnej.

    Możemy również pokazywać, ukrywać notaki wprowadzone podczas umawiania wizyty w terminarzu.

    Wskazania kliniczne

    Zdjęcia

    Zakładka Zdjęcia służy ona do dodawania, edytowania i przeglądania zdjęć, modeli 3D STL oraz plików DICOM będących częścią dokumentacji medycznej pacjenta oraz do porównania lub superimpozycji zdjęć.

    W zakładce tej wyświetlone są miniatury zdjęć, plików. Podgląd oraz edycja zdjęcia jest możliwa poprzez dwukrotne kliknięcie lewym przyciskiem myszy na wybrane zdjęcie.

    Zdjęcia można posortować datami (rosnąco i malejąco), alfabetycznie wg nazw, według rodzaju oraz dowolnie ustawić ręcznie według własnej kolejności – do tego celu należy wykorzystać opcje Sortowanie znajdującą się w górnej części okna. Rozmiar miniaturek również może zostać zmieniony – służy do tego suwak Rozmiar miniatur również znajdujący się w górnej części ekranu:

    Dodatkowo będąc w zakładce zdjęcia można wybrane zdjęcie ustawić jako główne, w tym celu należy kliknąć na wybrane zdjęcie prawym przyciskiem myszy, a następnie z menu wybrać opcję

    Zdjęcie główne będzie się wyświetlało w kartotece, oraz zakładce Informacje ogólne.

    Klikając na zdjecie prawym przyciskiem myszy otrzymujemy dostęp do dodatkowych operacji:

    • Usuniecie
    • Zapisanie zdjęcia na dysku komputera
    • Zmiana nazwy zdjęcia i daty utworzenia
    • Porównanie i superpozycja po wskazaniu drugiego zdjęcia
    • Nałożenie zdjęcia po wskazaniu drugiego zdjęcia
    • Odczytanie właściwiści zdjęcia (Nazwa, data utworzenia, skala, wymiary, rozmiar)
    • Wydruk
    • Przeniesienie zdjęcia do innego pacjenta
    • Wybranie panoramy
    • Ustawienia wyświetlania w przypadku korzystania z 2 monitorów

    Kliknięcie prawym przyciskiem myszy na pustym polu poza zdjęciami umozliwia wklejenie zdjęcia ze schowka systemowego

    Aby zaznaczyć kilka zdjęć na raz. można przytrzymując klawisz Ctrl klikać i zaznaczać poszczególne zdjęcia, bądź też mając kliknięty przycisk Shift zaznaczyć pierwsze i ostatnie zdjęcie, a program zaznaczy również wszystkie zdjęcia znajdujące się pomiędzy tymi dwoma.

    Dodawanie plików DICOMDIR

    Pliki DICOM w programie Ortodoncja traktowane są podobnie jak zdjęcia – tak więc dodawanie ich odbywa się analogicznie do zwykłych zdjęć.

    Aby otworzyć folder DICOMDIR, należy wskazać folder, w którym się on znajduje (przeważnie napęd płyt CD w przypadku zdjęć z pracowni RTG). W tym celu należy wybrać , a następnie .

    Następnie w kolejnym oknie pokaże się lista pacjentów, którzy są zawarci w folderze DICOMDIR – należy wyszukać żądanego pacjenta z listy, a następnie potwierdzić przyciskiem .

    Edycja zdjęć

    By edytować zdjęcie należy kliknąć na nie dwukrotnie, lub wybrać zdjęcie i nacisnąć przycisk Enter na klawiaturze. Okno edycji wygląda następująco:

    PoleOpis
    100%Wyświetla edytowane zdjęcie w oryginalnej rozdzielczości
    DopasujDopasowuje rozmiar zdjęcia tak, by jak najlepiej pasował do rozmiaru okna edycji
    PowiększKażdorazowe kliknięcie powiększa zdjęcie o 10%
    PomniejszKażdorazowe kliknięcie pomniejsza zdjęcie o 10%
    Obróć w poziomieObraca obraz poziomo
    Obróć w pionieObraca obraz w pionie
    90 lewoObraca zdjęcie w lewo.
    90 prawoObraca zdjęcie w prawo.
    Wytnij na zewnątrzUmożliwia wykadrowanie (przycięcie) zdjęcia., Rysujemy kształt który określi nowy kadr zdjęcia i po kliknięciu Wytnij na zewnątrz zdjęcie zostanie przycięte do nowego rozmiaru. Tryb kadrowania możemy wybierać spośród opcji - dowolny kształt lub który zapewnia utrzymanie proporcji zaznaczenia przy zmienie jego rozmiaru.
    ZapiszWyświetla okno dialogowe w którym można zapisać zmiany, zapisać jako nowe zdjęcie, odrzucić zmiany
    Cofnij zmianęCofa ostatnią zmianę
    Następne zdjęcieUmożliwia przejście do następnego zdjęcia (z listy zdjęć pacjenta)
    Poprzednie zdjęcieUmożliwia przejście do poprzedniego zdjęcia (z listy zdjęć pacjenta)
    KolorUmożliwia wybranie koloru rysowanych kształtów
    KształtyUmożliwia naniesienie na zdjęcie dodatkowych kształtów
    Odwróc koloryPokazuje zdjęcie w negatywie
    Dodaj narysPozwala rysować linie na zdjęciu w wybranym kolorze. Po narysowaniu można wygładzić krzywą, zapisać narys na zdjęciu lub jako oddzielny rysunek na białym tle.
    Pokaż/Ukryj siatkęUmożliwia wyświetlenie siatki pomocniczej której kąt możemy zmieniać

    Po dwukrotnym kliknięciu na model 3D Analogicznie do obróbki zdjęć po lewej stronie znajduje się pasek narzędziowy, w którym można wybrać funkcje związaną z edycją/wyświetlaniem otwartego modelu:

    Sterowanie widokiem wyświetlonego modelu 3D.
    • Kręcenie kółkiem przewijania myszy - oddala i przycliża model
    • Kliknięcie i trzymanie kółka przewijania myszy ustala punkt względem którego poruszając myszą (z wciśniętym kółkiem) możemy obracać model
    • Strzałki na klawiaturze prawa, lewa, w górę, w dół pozwalają na obracanie modelu
    • Wciśnięcie klawisza Shift wraz ze strzałkami na klawiaturze przesówa model w prawo, w lewo , w górę i w dół
    • Lewy klawisz Alt na klawiaturze z jednocześnie wciśniętym prawym przyciskiem myszy oraz porusznie myszą umozliwia zmianę perspektywy modelu
    • Wciśnięcie prawego klawisza myszy i porusznie myszą umozliwia przesuwanie modelu

    PoleOpis
    Zapisz jako zdjęcie do galeriiZapisuje aktualnie ustawiony widok jako kolejne zdjęcie w galerii
    Przyciski: Przód, Tył, Góra, Dół, Lewa, PrawaPrzełączają widoki na scenie 3D
    PowiększKażdorazowe kliknięcie powiększa zdjęcie o 10%
    PomniejszKażdorazowe kliknięcie pomniejsza zdjęcie o 10%
    Obróć w poziomieObraca obraz poziomo
    Obróć w pionieObraca obraz w pionie
    90 lewoObraca zdjęcie w lewo.
    90 prawoObraca zdjęcie w prawo.
    Wytnij na zewnątrzUmożliwia wykadrowanie (przycięcie) zdjęcia., Rysujemy kształt który określi nowy kadr zdjęcia i po kliknięciu Wytnij na zewnątrz zdjęcie zostanie przycięte do nowego rozmiaru. Tryb kadrowania możemy wybierać spośród opcji - dowolny kształt lub który zapewnia utrzymanie proporcji zaznaczenia przy zmienie jego rozmiaru.
    ZapiszWyświetla okno dialogowe w którym można zapisać zmiany, zapisać jako nowe zdjęcie, odrzucić zmiany
    Cofnij zmianęCofa ostatnią zmianę
    Następne zdjęcieUmożliwia przejście do następnego zdjęcia (z listy zdjęć pacjenta)
    Poprzednie zdjęcieUmożliwia przejście do poprzedniego zdjęcia (z listy zdjęć pacjenta)
    KolorUmożliwia wybranie koloru rysowanych kształtów
    KształtyUmożliwia naniesienie na zdjęcie dodatkowych kształtów
    Odwróc koloryPokazuje zdjęcie w negatywie
    Dodaj narysPozwala rysować linie na zdjęciu w wybranym kolorze. Po narysowaniu można wygładzić krzywą, zapisać narys na zdjęciu lub jako oddzielny rysunek na białym tle.
    Pokaż/Ukryj siatkęUmożliwia wyświetlenie siatki pomocniczej której kąt możemy zmieniać

    Aby zapisać plik, należy zamknąć okno przeglądarki, nacisnąć przycisk Enter lub też przełączyć na poprzedni/kolejny obraz z galerii (strzałką w lewo/prawo). Pojawi się okno dialogowe:

    W przypadku docinania zdjęcia, które zostało wcześniej użyte w analizie, aplikacja wyświetli stosowne ostrzeżenie. Zapisanie takiego zdjęcia spowoduje, że graficzna reprezentacja punktów na analizie nie będzie pokrywała się z tym, co zaznaczył lekarz.

    Porównanie/superimpozycja

    By porównać dwa zdjęcia ze sobą należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na jedno ze zdjęć, następnie z menu wybrać Porównaj z… i na końcu kliknąć na drugie zdjęcie do porównania. Otworzy się okno z pytaniem, czy chcemy wykonać porównanie zdjęć, czy też superimpozycję (można również skorzystać z przycisku w zakładce Zdjęcia):

    W wypadku wybrania opcji aplikacja poprosi o wprowadzenie po dwa punkty na obu zdjęciach, aby móc dobrać nastawy (obrót, przesunięcie i powiększenie) aby te dwa punkty się pokrywały. Po wybraniu opcji można już zacząć wprowadzać pierwszy punkt – kolejne można przełączyć w panelu po lewej stronie bądź też przyciskiem Enter. Zdjęcia zostaną przełączone automatycznie.

    Gdy wszystkie cztery punkty zostaną wprowadzone, uaktywni się przycisk , po którego kliknięciu zdjęcia zostaną nałożone, a między dwoma punktami zostanie wyrysowana pomarańczowa linia.

    Porównanie

    W wypadku wybrania opcji oba zdjęcia zostaną wyświetlone obok siebie, a opcje do wprowadzania punktów i superimpozycji zostaną ukryte.

    Zdjęcie bazowe (spodnie) pozostaje nieruchome. Natomiast zdjęcie porównywane (w niebieskiej ramce) może być przeciągane w dowolne miejsce za pomocą myszki. Opcje dotyczące porównywanego zdjęcia przedstawia poniższa tabela:

    PoleOpis
    PrzeźroczystośćZmienia stopień przeźroczystości porównywanego zdjęcia
    ObrótUmożliwia (niewielką) rotację zdjęćia wokół własnej osi
    PowiększeniePowiększa/pomniejsza zdjęcie porównywane w stosunku do bazowego

    Funkcji tej oprócz porównywania zdjęć można użyć do ich nakładania na siebie (można do tego używać suwaka przeźroczystości)

    Porównanie dwóch zdjęć można zapisać jako nowe zdjęcie klikając na przycisk

    Zdjęcie główne

    By ustawić zdjęcie jako główne należy kliknąć na wybrane zdjęcie prawym przyciskiem myszy, a następnie z menu wybrać opcję :

    Zdjęcie główne będzie się wyświetlało w kartotece, oraz zakładce Informacje ogólne

    Wizyty

    Wizyty w programie można wprowadzić na dwa sposoby.

    • Bezpośrednio w karcie pacjenta w zakładce WIZYTY.
    • Korzystając z zakładki Wyzyty w dniu, w którym widoczny jest podgląd wszystkich zaplanowanych wizyt.

    Dodawanie wizyty

    DODAWANIE WIZYTY W KARCIE PACJENTA

    Aby dodać wizytę w ten sposób konieczne jest otworzenie karty pacjenta, a następnie wybranie zakładki WIZYTY.

    Następnie z paska zadań należy wybrać opcję .

    W efekcie pojawi się nowe okno, w którym należy wypełnić wszystkie opcje wizyty tj.:

    • Lekarz
    • Fotel
    • Data
    • Godzina rozpoczęcia
    • Czas trwania

    Po wypełnieniu wszystkich pól, należy kliknąć . W efekcie na liście wizyt pacjenta pojawi się nowa zaplanowana wizyta.

    AUTOMATYCZNE DODAWANIE WIZYTY Z POZIOMU WIZYTY W DNIU

    Dwukrotne kliknięcie na pacjenta w panelu wizyty w dniu automatycznie dodaje nową wizytę w zakładce Wizyty.

    REZERWACJA WIZYTY W ZAKŁADCE TERMINARZ

    Uwaga! Udostępniona została nowa wersja teminarza online umozliwiająca umawianie i przegląd wizyt w internecie, za pomocą przeglądarki internetowej lub smartfonu.

    Opis działania tego terminarza dostepny jest pod adresem: ortobajt.pl/instrukcja-obslugi-kalendarza

    W zakładce TERMINARZ rezerwujemy terminy wizyt dla pacjentów.

    Terminarz stanowi oddzielne okno w programie, w którym możliwy jest podgląd wszystkich zaplanowanych wizyt danego dnia lub tygodnia.

    W zależności od posiadanej wersji programu terminarz umożliwia planowanie wizyt z rozróżnieniem na wszystkie fotele/stanowiska pracy.

    Dodatkowo w terminarzu została zastosowana specjalna kolorystyka, która umożliwia szybką weryfikację celu wizyty.

    Aby dodać nową wizytę należy kliknąć lub kliknąć w wybranym dniu na godzinie rozpoczęcia wizyty

    W kolejnym etapie pojawi się dodatkowe okno w którym można uzupełnić wszystkie parametry wizyty tj.

    • Imię i nazwisko pacjenta
    • Lekarz prowadzący
    • Rodzaj wizyty
    • Godzina i czas trwania wizyty
    • Fotel
    • Notatka

    Po kliknięciu w okno zostanie automatycznie zamknięte a dodana wizyta pojawi się w odpowiednim miejscu w terminarzu.

    Historia wizyt

    Program Ortodoncja zapewnia podgląd :

    • wszystkich wizyt pacjenta
    • historię jednej wizyty oraz podgląd wszystkich zmian wprowadzonych w opisie wizyty.

    W celu sprawdzenia historii wizyt należy wejść w zakładkę w głównym pasku zadań programu.

    W efekcie pojawi się lista wszystkich odbytych wizyt.

    Każda z pozycji w historii wizyt może zostać uzupełniona o dodatkowe informacje z przebiegu wizyty.

    W tym celu należy na puste pole nacisnąć prawym przyciskiem myszy i wybrać pozycje z rozwijanej listy lub wprowadzić informację ręcznie.

    W programie oprócz historii wizyt dostępna też jest historia konkretnej jednej wizyty.

    Każda zmiana wprowadzona w danej wizycie i zaakceptowana przyciskiem widoczna będzie w historii jednej wizyty.

    Aby wejść w historię jednej wizyty należy skorzystać z przycisku ,,narzędzi” po prawej stronie paska, następnie wyświetli się lista z dostępnymi opcjami.

    Powyższe okno przedstawia listę ze wszystkimi zmianami wprowadzonymi w danej jednej wizycie.

    AKCEPTACJA WIZYT

    Każda pozycja w historii wizyt opatrzona jest w przycisk .
    Jego celem jest każdorazowe zatwierdzanie i zapisanie wprowadzonych danych w wizycie.

    Przycisk ten stanowi swojego rodzaju podpis lekarza.

    Jeżeli na liście nie wyświetla się historia wizyty, oznacza to, że dana wizyta nie została jeszcze zaakceptowana.

    Akceptacja wizyty, powoduje że pod przyciskiem narzędzi pojawiają się dodatkowe opcje w tym .

    Dodawanie modeli 3D

    By dodać zdjęcie należy kliknąć na przycisk znajdujący się w lewym, górnym rogu ekranu w zakładce zdjęcia. Po jego naciśnięciu pojawi się okno umożliwiające wybranie zdjęcia znajdującego się w komputerze lub też na nośniku danych podłączonym do komputera.

    Kolejnym sposobem jest przeciągnięcie zdjęć myszą z folderu z dysku twardego do okna ze zdjęciami.

    W ten sposób można dodać pliki:

    • JPG, PNG, BMP i inne graficzne
    • DICOM
    • 3D STL (przy aktywnym module 3D)

    By usunąć zdjęcie, plik – należy kliknąć na nie prawym przyciskiem myszy, a następnie z menu kontekstowego wybrać opcję

    Zdjęcie można również usunąć naciskając przycisk Delete na klawiaturze.

    W oknie dodawania zdjęć można zaznaczyć wiele zdjęć na raz przytrzymując klawisz Shift – w ten sposób wszystkie zostaną dodane do bazy danych.

    W ten sam sposób można usunąć również pliki 3D STL oraz DICOM.

    Podgląd modeli

    Program Ortodoncja umożliwia podgląd modeli 3D.

    Istnieją dwa sposoby, aby otworzyć okno podglądu modeli 3D.

    • Pierwszy sposób to wejście poprzez kartę pacjenta. W tym celu wystarczy podwójnie kliknąć w obrotową miniaturę modeli 3D. Spowoduje to automatyczne wczytanie tych modeli i otworzenie nowego okna z podglądem modeli 3D.
    • Drugi sposób to wejście poprzez zakładkę zdjęcia.

    OTWIERANIE MODELI Z ZAKŁADKI ZDJĘCIA

    W celu otworzenia podglądu modeli 3D przez zakładkę zdjęcia należy wejść w .
    Następnie w galerii zdjęć odnaleźć interesujący/e nas plik/i.

    OTWIERANIE JEDNEGO MODELU – aby otworzyć jeden plik z modelem 3D wystarczy kliknąć na niego dwa razy. W efekcie otworzy się nowe okno z podglądem modelu 3D.

    OTWIERANIE MODELU SZCZĘKI I ŻUCHWY JEDNOCZEŚNIE – aby otworzyć dwa pliki, należy przytrzymując przycisk na klawiaturze komputera zaznaczyć interesujące nas dwa pliki, następnie puścić klawisz. W efekcie oba pliki w galerii zostaną podświetlone na niebiesko. Najeżdżając kursorem myszki na zaznaczone pliki, klikamy prawy przycisk myszy. Spowoduje to wysunięcie się paska zadań z którego wybieramy .

    OKNO PODGLĄDU MODELI 3D

    Okno podglądu modeli 3D uruchamia się automatycznie po wybraniu konkretnego modelu 3D.

    W zależności od tego jak otworzyliśmy modele, otworzy nam się odpowiednio :

    • sam model szczęki
    • sam model żychwy
    • oba modele

    Podgląd modeli umożliwa dokładną anazlię modeli 3D w każdej perspektywie.

    Obroty i ruchy modeli odbywają się na takiej samej zasadzie jak w oknie obróbki modeli 3D.

    • Prawy przycisk myszki – umożliwia poruszanie modelami w górę/dół oraz w prawo/lewo.
    • ,,Scroll” – umożliwia przybliżanie/oddalanie modelu oraz obrót modelu we wszystkich płaszczyznach.

    Do poruszania modelami przydatne również jest menu widoku.

    Wybór jakiegokolwiek przycisku spowoduje ustawienie modeli z widokiem na wybraną płaszczyznę.

    Dodatkowo w oknie podglądu modeli 3D dostępne są funkcje:

    • Modele w widoku
    • Przekrój poprzeczny
    • Tryb pomiarów

    MODELE W WIDOKU

    Opcja  stanowi podgląd listy otworzonych modeli w oknie. Dodatkowo umożliwia ustalenie stopnia przezierności danego modelu, wgrania dodatkowego modelu oraz włączenie/wyłączenie podglądu.

    PRZEZIERNOŚĆ MODELU

    Chcąc zmienić stopień przezierności modelu należy z listy wgranych modeli wybrać interesujący nas model, a następnie kliknąć . W efekcie rozwinie się nowy pasek z podziałką.

    Im bardziej w prawo tym mniej przezierny model. Im bardziej w lewo tym bardziej przezierny model.

    WŁĄCZANIE/WYŁĄCZANIE PODGLĄDU

    W oknie oprócz stopnia przezierności można włączyć/wyłączyć podgląd danego modelu.

    W tym celu należy wybrać przycisk ,,oko” znajdujący się obok przycisku przezierności. Kliknięcie w niego spowoduje wyłączenie podglądu danego modelu, a sam przycisk zmieni kolor z czarnego na szary.

    W każdej chwili model może być ponownie włączony lub wyłączony.

    DODAWANIE MODELU

    Kolejną funkcją dostępną w oknie jest możliwość wgrania dodatkowego modelu.

    Opcja ta jest szczególnie przydatna w momencie, gdy otworzyliśmy podgląd tylko jednego modelu.

    W celu dodania kolejnego modelu należy kliknąć na symbol , który dostępny jest zaraz pod listą wgranych modeli.

    Spowoduje to otworzenie nowego okna z listą możliwych modeli 3D do wgrania.

    Po wybraniu odpowiedniego modelu i wybraniu opcji na liście wgranych modeli pojawi się nowa pozycja z wybranym modelem, dodatkowo od razu włączony zostanie jego podgląd.

    PRZEKRÓJ POPRZECZNY

    Opcja ta jest dostępna tylko gdy jest włączony jeden model.

    Aby uruchomić przekrój poprzeczny należy skorzystać z przycisku , który znajduje się w prawym górnym rogu okna programu.

    W efekcie pojawią się nowe opcje dostępne w oknie podglądu modeli 3D.

    Korzystając ze sposobu drugiego istnieje możliwość otworzenia jednego lub dwóch modeli jednocześnie.

    Uwaga!

    Pozycja i ustawienie modeli w podglądzie modeli zależna jest od tego jak zostały one ustawione podczas obróbki modeli 3D w zakładce pozycjonowanie.

    W przypadku nieprawidło wypozycjonowanego modelu, funkcje w menu widoku będą działały niewłaściwie. W celu poprawienia ustawienia modeli zapraszamy do zapoznania się z treścią instrukcji obsługi dział Zdjęcia->Obróbka modeli 3D-> Pozycjonowanie.

    UWAGA!

    W przypadku, gdy w podglądzie wgrane są dwa lub więcej modeli, wykonanie przekroju poprzecznego będzie niemożliwe.

    W celu uruchomienia przekroju poprzecznego należy z listy wgranych modeli usunąć te modele, które nam nie są chwilowo potrzebne i pozostawić tylko ten u którego chcemy wykonać przekrój poprzeczny. (Aby usunąć należy nacisnąć na dany model z listy prawym przyciskiem, rozwinie się okno z opcją ).

    Obróbka modeli 3D

    By rozpocząć obróbkę modeli 3D należy nacisnąć . Następnie wybrać prawidłowo model szczęki i żuchwy.

    Okno obróbki edycji wygląda następująco:

    Po lewej stronie okna do obróbki modeli 3D znajduje się pasek narzędzi. Wśród dostępnych opcji obróbki znajdują się:

    POLEFUNKCJA
    POZYCJONUJ MODELUmożliwia prawidłowe ustawienie modelu
    NAŁÓŻ MODELEUmożliwia nakładanie modeli względem wyznaczonych myszą punktów
    PRZYTNIJPrzycina model do określonych rozmiarów sceny
    PRZYTNIJ PRZEZ ZAZNACZENIEWycina w modelu zaznaczone fragmenty
    MANIPULATORPozwala na swobodne przesuwanie i obracanie modelu w przesytrzeni 3D
    USUŃ MAŁE FRAGMENTYUsuwa małe niepotrzebne fragmenty w modelu
    ZAŁATWAJ MAŁE OTWORYZakrywa małe otwory i dziury w modelu/skanie
    ZMNIEJSZ ROZMIAR O 50%Rozmiar modelu zostaje zmniejszony o 50%
    ZMNIEJSZ ROZMIAR DO 7MBRozmiar modelu zostaje zmniejszony do 7MB
    PODSTAWA SZCZĘKIDodaje podstawę do modelu szczęki
    PODSTAWA ŻUCHWYDodaje podstawę do modelu żuchwy
    ZAPISZ I WYJDŹZapisuje wprowadzone zmiany
    RESTETUJCofa wszystkie wprowadzone zmiany
    COFNIJ ZMIANĘCofa ostatnią wprowadzoną zmianę
    WYKONAJ PONOWNIEWykonuje ponownie cofniętą zmianę
    ZMIEŃ MODELWybiera modele
    SKALA USUWANIA MAŁYCH FRAGMENTÓWPozwala na ustawienie procentowej wartości i usuwanie fragmentów modelu które są mniejsze od wyznaczonej skali w stosunku do całej wielkości modelu
    ROZMIAR MAŁYCH FRAGMENTÓW DO ZAMKNIĘCIAPozwala na ustawienie procentowej wartości i zamknięcie fragmentów modelu które są mniejsze od wyznaczonej wartości w stosunku do całej wielkości modelu

    Aby zapisać plik, są dwie możliwości:

    • Zamknąć okno przeglądarki i nacisnąć wybraną opcję w komunikacie. Pojawi się okno dialogowe:

    • Wybrać przycisk 

    Analizy cefalometryczne

    Zakładka w programie Ortodoncja dot. analiz cefalometrycznych składa się z trzech części: paska bocznego, obliczonych wyników przeprowadzonej analizy oraz jej graficzna reprezentacja nałożona na zdjęcie cefalometryczne. W przypadku, gdy nie została przeprowadzona jeszcze żadna analiza, prawa część okna pozostanie pusta.

    Przegląd wyników analizy cefalometrycznej

    Gdy została wykonana już jakaś analiza, okno programu zostanie podzielone na cztery części:

    • zdjęcie RTG z narysami (po prawej)
    • tabele z wynikami analizy (środek)
    • lista wykonanych analiz (po lewej, góra)
    • dodatkowe wykresy ilustrujące poszczególne parametry analizy (środek, dodatkowe zakładki)

    Nowa analiza cefalometryczna

    Aby utworzyć nową analizę cefalo, należy kliknąć na przycisk znajdujący się na lewym pasku bocznym. Następnie z listy dostępnych opcji należy wybrać żądany rodzaj analizy:

    Kolejnym krokiem jest wybór uprzednio załadowanego zdjęcia rentgenowskiego, na podstawie którego przeprowadzona zostanie analiza. Należy je zaznaczyć na liście zdjęć pacjenta, a następnie nacisnąć na przycisk

    Skalowanie zdjęcia

    Jeśli zdjęcie nie było wcześniej skalowane, pojawi się Okno skalowania zdjęcia:

    W trakcie skalowania na zdjęciu pojawi się znacznik:

    Należy przeciągnąć obydwa jego końca na punkty odpowiadający początkowi i końcowi podziałki wyznaczającej 3cm (bądź innej, jeśli użytkownik zmienił ją w panelu po lewej). Alternatywnym sposobem jest kliknięcie na zdjęciu na początkowy i końcową podziałkę linijki – końce znacznika ustawią się automatycznie.

    Na niektórych komputerach – np. z powiększonym tekstem systemu – znacznik może się nie wyświetlać. W takim przypadku należy ustawić go, klikając na początkowy i końcowy punkt podziałki zdjęcia cefalometrycznego.

    Wprowadzanie punktów

    Główne okno analizy podzielone jest na cztery części:

    • Zdjęcie cefalometryczne (po prawej)
    • Lista punktów (po środku)
    • Grafika ilustrująca przybliżone położenie aktualnie wprowadzanego punktu (po lewej, góra)
    • Przybornik narzędziowy (po lewej, dół)

    Wprowadzanie punktów

    Wprowadzanie punktów zaczyna się po naciśnięciu lewym przyciskiem myszy na zdjęcie, bądź też po naciśnięciu przycisku . Rozpocząć  można także wybierając pierwszą pozycję z listy punktów koniecznych do wprowadzenia w wybranej analizie. Każda z powyższych czynności uruchomia sekwencje wprowadzania punktów w kolejności, w której są one na liście .

    Nazwa bieżąco wprowadzanego punktu wyświetlana jest obok wskaźnika kursora, a także pod grafiką w lewej części programu.

    Przed wprowadzeniem punktu zostanie odtworzony komunikat dźwiękowy z jego nazwą.

    Nawigacja (przesuwanie) zdjęcia możliwe jest przy pomocy myszy – obraz można przesuwać trzymając przyciśnięty prawy przycisk myszy.

    Po zakończeniu wprowadzania wszystkich punktów należy kliknąć przycisk  – proces tworzenia nowej analizy zostanie zakończony.

    Przybornik narzędziowy

    Przybornik narzędziowy znajduje się po prawej stronie okna analizy i za jego pomocą można sterować widokiem zdjęcia RTG oraz przemieszczać się pomiędzy punktami.

    FunkcjaOpis
    Wyświetla zdjęcie w oryginalnym rozmiarze
    Skaluje zdjęcie tak, aby wyświetlało się na ekranie w całości
    Powiększa zdjęcie w podglądzie
    Pomniejsza zdjęcie w podglądzie
    Manipuluje jasnością obrazu w podglądzie
    Rozpoczyna sekwencję wprowadzania punktów
    Przechodzi do następnego punktu na liście
    Przechodzi do poprzedniego punktu na liście
    Włącza/wyłącza komunikaty dźwiękowe zawierające nazwę bieżąco wprowadzanego punktu
    Zapisuje do galerii zdjęcie RTG z naniesionymi punktami
    Wyświetla punkty charakterystyczne analizy nałożone na zdjęcie
    Wyświetla etykiety z nazwami wprowadzonych punktów
    Nakłada na zdjęcie siatkę pomocniczą
    Ponownie otwiera okno skalowania zdjęcia

    Porównanie analiz

    Aby porównać dwie analizy (np. przed i po leczeniu), należy na jednej z nich kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać .

    Otworzy to okno porównania, w którym w lewej, górnej części można wybrać analizę do porównania, a w lewej, dolnej części przedstawione zostaną porównania wyników pomiarów:

    Drukowanie i zapis analiz do pliku PDF

    Po wykonaniu analizy cefalometrycznej otrzymane wyniki można wydrukować, jak i zapisać w osobnym pliku w formacie .pdf.

    Pod listą przeprowadzonych analiz znajdują się dwa przyciski oraz .

    • Klikając w opcję otwarte zostanie dodatkowe okno w którym konieczne będzie wskazanie miejsce zapisu pliku na komputerze.

    • Klikając w opcję pojawi się nowe okno z podglądem dokumentu do druku. Chcąc go wydrukować należy kliknąć

    Analiza zbiorcza

    Analiza zbiorcza jest to kolejna z dostępnych opcji w programie.

    Jej celem jest usprawnienie przeprowadzania analiz w programie. Umożliwia ona podczas jednej analizy wprowadzenie jednocześnie wszystkich punktów dotyczących kilku różnych analiz. W efekcie na liście przeprowadzonych analiz pojawiają się wyniki dla wszystkich wybranych analiz.

    Opcja ta powoduje, że użytkownik programu nie musi wykonywać każdej z analiz z osobna, tylko może wszystko zrobić podczas jednej .

    JAK WŁĄCZYĆ ANALIZĘ ZBIORCZĄ?

    Chcąc włączyć opcję należy w pasku narzędzi wejść w zakładkę , a następnie .

    W efekcie pojawi się nowe okno, w którym należy wybrać zakładkę .

    W prawej części okna widoczna jest lista z wszystkimi dostępnymi rodzajami analiz w programie.

    Z listy dostępnych analiz należy wybrać te analizy, które chcielibyśmy jednocześnie wykonywać w analizie zbiorczej.

    Po wybraniu interesujących nas analiz, które mają pojawić się w analizie zbiorczej należy kliknąć .

    URUCHAMIANIE ANALIZY ZBIORCZEJ

    Po ustaleniu parametrów analizy zbiorczej, chcąc wykonać analizę zbiorczą należy wejść w konkretnego pacjenta, a następnie w i wybrać opcję .

    W efekcie pojawi się lista różnych analiz, a wśród nich na ostatniej pozycji .

    W kolejnym etapie pojawi się nowe okno w którym należy zaznaczyć prawidłowe zdjęcie RTG cefalometryczne pacjenta i wybrać opcję .

    W kolejnym kroku pojawi się okno z listą wszystkich punktów do wstawienia.

    Lista punktów w porównaniu do standardowej pojedynczej analizy jest powiększona o punkty niezbędne do przeprowadzenia wszystkich wcześniej ustalonych analiz w analizie zbiorczej.

    Po wprowadzeniu wszystkich punktów należy kliknąć . W efekcie wrócimy do głównego okna programu, do zakładki , a po lewej stronie na liście pojawią się wyniki wszystkich analiz z analizy zbiorczej.

    Analizy modeli 3D

    Aby utworzyć nową analizę modeli 3D, należy – po uprzednim wgraniu modeli do galerii – otworzyć zakładkę , a następnie kliknąć na przycisk . Z rozwijanej list następnie wybieramy

    W kolejnym oknie należy wybrać z dodanych modeli model żuchwy:

    Po zatwierdzeniu otworzy się okno analizy 3D – jest ono podzielone na pięć części:

    • wizualizacja aktualnie wprowadzanych punktów na sztucznym modelu (po lewej na górze)
    • parametry aktualnie wprowadzanej szerokości zęba (po lewej na środku)
    • ustawienia widoku i narzędzia (po lewej na dole)
    • lista wszystkich punktów z informacją, czy zostały wprowadzone (pośrodku)
    • obszar roboczy z wyświetlonym modelem 3D

    Rozpoczęcie wprowadzania punktów można wykonać na kilka sposobów:

    1. Kliknięcie na przycisk 
    2. Kliknięcie na pierwszy punkt ze środkowej listy
    3. Kliknięcie na przycisk 
    4. Kliknięcie na modelu po prawej stronie
    5. Kliknięcie na odpowiedni ząb na wizualizacji modelu po lewej stronie

    Pomiędzy punktami można przełączać się klikając na przyciski /, wybierając odpowiedni punkt z listy pośrodku bądź też na wizualizacji modelu, lub też naciskając przyciski [Q]/[E] na klawiaturze.

    Po wprowadzeniu pary punktów szerokości zębów zostaną one połączone linią, a na ich brzegach pojawią się równoległe do siebie tarcze:

    Aby zmienić położenie punktu aktywnego punktu (podświetlonego na żółto) wystarczy go przeciągnąć w nowe miejsce, bądź też kliknąć wskazując nowe położenie. Drugi punkt można również zaznaczyć klikając bezpośrednio na małą, czerwoną kulę, która go reprezentuje.

    W przypadku, gdy oś aktualnie wprowadzanego zęba jest różna od osi wyznaczonej przez punkty szerokości, należy na pasku po prawej stronie mając kursor myszy nad owalem reprezentującym ząb pokręcić środkowym kółkiem myszy.

    W tym panelu możemy również zaznaczyć ekstrakcję (Brak zęba), a także odczytać odległości między punktami rzutowane na płaszczyznę (na różowym tle) oraz rzeczywiste (na szarym tle). Dane te pokazują się również w prawym górnym rogu okna.

    Pola Dystalnie/Mezjalnie określają, czy w danej chwili zaznaczony punkt jest punktem dystalnym czy mezjalnym. Ich przełączenie spowoduje zmianę zaznaczenia punktu.

    Po wprowadzeniu wszystkich punktów z listy program zapyta się, czy chcemy przełączyć model na kolejny:

    Proces wprowadzania punktów przebiega analogicznie.

    Po wprowadzeniu wszystkich punktów, zatwierdzamy analizę przyciskiem

    Wyniki analizy

    W oknie analizy modeli widzimy wszystkie wykonane pomiary, obliczone parametry analizy (pośrodku), a także wizualizacje modeli wraz z naniesionymi liniami odległości (po prawej):

    W dolnej części okna znajdują się pola tekstowe z wartościami pomiarów. Pola z szerokości zębów są zdublowane – maja one wpisane wartości odpowiednio dla odległości rzeczywistych i rzutowanych.

    Domyślnie do analizy brane są odległości rzutowane. W przypadku gdy chcemy pobrać inną wartość do analizy, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na ramkę tekstową z srebrną ramką i wybrać opcję Użyj tego pomiaru w analizie.

    Zmiana wszystkich parametrów jednocześnie na rzeczywiste/rzutowane jest możliwa po kliknięciu na przycisk z lewej strony ekranu: oraz .

    Jeżeli chcemy nadpisać wartość analizy (np. zmierzoną ręcznie), należy ją w wpisać w pole Odległosć rzeczywista.

    Aby przywrócić oryginalne wartości z analizy, należy użyć przycisku .

    Oznaczenia ramek tekstowych

    W zależności od obramowania ramki tekstowej, ma ona inne znaczenie (kolejno od lewej):

    • pomiar w analizie na podstawie odległości rzutowanej/rzeczywistej (w zależności od szczęki/żuchwy – patrz oznakowanie po lewej stronie)
    • j/w
    • ekstrakcja (brak zęba)
    • wartość wpisana ręcznie

    Wywiady

    W zakładce Wywiady można wprowadzić wyniki standardowego wywiadu lekarskiego z pacjentem:

    Na każde pytanie można udzielić jednej z trzech odpowiedzi: tak, nie, nie wiem. Do każdego z pytań można wprowadzić własne adnotacje w prawej części ekranu.

    Wszystkie adnotacje zostaną również wyświetlone w sekcji Badanie i wywiady w zakładce Informacje ogólne.

    Pytania, odpowiedzi i kolor możemy definiować wybierając

    Terminarz

    Uwaga! Udostępniona została nowa wersja teminarza online umozliwiająca umawianie i przegląd wizyt w internecie, za pomocą przeglądarki internetowej lub smartfonu.

    Opis działania tego terminarza dostepny jest pod adresem: ortobajt.pl/instrukcja-obslugi-kalendarza

    Terminarz stanowi oddzielne okno w programie, w którym prezentowany jest harmonogram pracy/ wizyt z rozróżnieniem na widok pracy dla lekarza lub danego fotela. Z tego poziomu programu możliwe jest:

    • dodawanie/usuwanie wizyt,
    • podgląd wszystkich zaplanowanych wizyt danego dnia, tygodnia lub miesiąca
    • podgląd wolnych terminów
    • przejrzenie informacji dotyczących zaplanowanej wizyty
    • zmiana danych w wizytach

    W zależności od posiadanej wersji programu terminarz umożliwia planowanie wizyt z rozróżnieniem na wszystkie fotele/stanowiska pracy.

    Formatka TERMINARZA podzielona jest na dwa główne obszary:

    1. TERMINARZ – główny obszar w oknie terminarza. W tej części prezentowane są wszystkie zaplanowane wizyt w zależności od widoku – lekarza lub danego fotela z rozróżnieniem kolorystycznym ze względu na rodzaj wizyty. Po najechaniu kursorem na dany slot wyświetlają się szczegółowe informacje dotyczące wizyty. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na daną wizytę wyświetli nam się dodatkowy pasek narzędzi z takimi opcjami jak:
      • dodaj/usuń
      • otwórz kartę pacjenta
      • pacjent się nie zgłosił
      • wyślij/nie wysyłaj SMS do pacjenta
      • wyświetlaj tylko tą/wszystkie kolumny

    Dodatkowo widoczne są puste sloty odpowiadające wolnym godzinom.

    Obszar ten opatrzony jest w legendę – każdy kolor zaplanowanej wizyty odpowiada konkretnemu celowi wizyty. Tak więc każda wizyta kontrolna będzie koloru zielonego, demontaż żółtego, awaria czerwona itd.

    2. KALENDARZ– drugi główny obszar Terminarza. Podgląd wybranego zakresu 4 miesięcy.

    W Terminarzu dostępne są dwa podglądy zaplanowanych wizyt:

    1. widok lekarza – widzimy wszystkie wizyty zaplanowane na dany dzień/tydzień/miesiąc dla danych lekarzy
    2. widok foteli – widzimy wszystkie wizyty zaplanowane na dany dzień/tydzień/miesiąc dla danych foteli

    Dodatkową funkcją Terminarza jest wyszukiwanie najbliższego wolnego terminu dla danego lekarza.

    Wszystkie funkcje zostaną opisane w dalszej części Instrukcji.

    Dodawanie wizyty

    Program Ortodoncja umożliwia dodawanie wizyt na kilka sposobów:

      • bezpośrednio w karcie pacjenta w zakładce WIZYTY
      • w TERMIARZU

    1. DODAWANIE WIZYTY BEZPOŚREDNIO W KARCIE PACJENTA

    Aby dodać wizytę w ten sposób konieczne jest otworzenie karty pacjenta, a następnie wybranie zakładki WIZYTY.

    Następnie z paska zadań należy wybrać opcję .

    W efekcie pojawi się nowe okno, w którym należy wypełnić wszystkie opcje wizyty tj.:

    • Lekarz
    • Fotel
    • Data
    • Godzina rozpoczęcia
    • Czas trwania

    Po wypełnieniu wszystkich pól, należy kliknąć . W efekcie na liście wizyt pacjenta pojawi się nowa zaplanowana wizyta.

    2. DODAWANIE WIZYTY W ZAKŁADCE TERMINARZ

    Drugim sposobem dodania wizyty jest skorzystanie z zakładki TERMINARZ.

    Terminarz stanowi oddzielne okno w programie, w którym możliwy jest podgląd wszystkich zaplanowanych wizyt danego dnia lub tygodnia.

    W zależności od posiadanej wersji programu terminarz umożliwia planowanie wizyt z rozróżnieniem na wszystkie fotele/stanowiska pracy.

    Dodatkowo w terminarzu została zastosowana specjalna kolorystyka, która umożliwia szybką weryfikację celu wizyty.

    Aby dodać nową wizytę należy kliknąć + DODAJ WIZYTĘ.

    W kolejnym etapie pojawi się dodatkowe okno w którym można uzupełnić wszystkie parametry wizyty tj.

    • Imię i nazwisko pacjenta
    • Lekarz prowadzący
    • Rodzaj wizyty
    • Godzina i czas trwania wizyty
    • Fotel
    • Notatka

    Po kliknięciu w ZAPISZ ZMIANY okno zostanie automatycznie zamknięte a dodana wizyta pojawi się w odpowiednim miejscu w terminarzu.

    Rodzaje wizyt

    W programie Ortodoncja w zakładce TERMINARZ wprowadzona została specjalna kolorystyka wizyt, dzięki czemu możliwe jest szybkie rozpoznanie celu wizyty pacjenta.

    W tym celu zostały wprowadzone następujące kolory:

    INNE – szary

    WIZYTA – niebieski

    KONTROLA – zielony

    KONSULTACJA ORTODONTYCZNA – fioletowy

    MONTAŻ – pomarańczowy

    DEMONTAŻ – żółty

    AWARIA – czerwony

    KONSULTACJA STOMATOLOGICZNA – jasny fioletowy

    ZACHOWAWCZA – jasny zielony

    ENDODONCJA – jasny pomarańczowy

    DZIECIĘCA – różowy

    CHIRURGIA – jasny żółty

    IMPLANTOLOGIA – jasny czerwony

    PROTETYKA – niebieski

    HIGIENIZACJA – błękitny

    Personalizacja terminarza

    Program Ortodoncja umożliwia personalizację widoku TERMINARZA.

    W tym celu w zakładce TERMINARZ należy wejść w NARZĘDZIA, a następnie wybrać USTAWIENIA

    W efekcie pojawi się nowe okno dialogowe:

    W oknie tym istnieje możliwość modyfikacji takich parametrów jak:

    • godziny pracy gabinetu
    • dni i godziny pracy lekarza
    • domyślny czas trwania wizyty
    • widok domyślny w terminarzu
    • domyślny rodzaj wizyty ortodontycznej
    • domyślny rodzaj wizyty stomatologicznej
    • fotele/terminarz
    • przypisanie fotela do lekarza

    Notatki

    Wśród dostępnych opcji w programie Ortodoncja można również znaleźć funkcję .

    Opcja ta jest widoczna jako ostatnia pozycja na głównym pasku narzędzi w programie.

    Po uruchomieniu opcji zostanie otwarte nowe okno.

    Okno to umożliwia tworzenie dodatkowych notatek dla każdego pacjenta z osobna.

    Notatki są automatycznie zapisywane oraz w każdej chwili mogą być zmodyfikowane lub uzupełnione.

    Po otwarciu pacjenta:

    • Kartoteka
    • Księgi i dokumenty
    • Skierowania
    • Narzędzia
    • Zlecenia dla technika
    • Pomoc
    • Przejdź do stomatologi (opcja widoczna dla posiadaczy modułu stomatologicznego)

    Jak również informacja o zalogowanym użytkowniku oraz możliwość przełączenia użytkownika.

    Kartoteka

    Kartoteka jest to pierwsza z zakładek dostępnych w narzędziach administracyjnych.

    W zakładce dostępne są następujące opcje:

    • – opcja ta umożliwia uruchomienie kartoteki i podgląd całej bazy pacjentów
    • oraz – oba przyciski umożliwiają przełączanie pomiędzy pacjentami w kartotece
    • – uruchamia okno dialogowe umożliwiające dodanie nowego pacjenta do bazy
    • – usuwa pacjenta z bazy danych. Należy pamiętać, że usunięciu ulegnie aktualnie otwarty pacjent
    • – pozycja ta umożliwia wyeksportowanie pacjenta do zewnętrznego pliku. Cały proces eksportu opisany został w zakładce ZAAWANSOWANE -> EKSPORT PACJENTA
    • – pozycja ta umożliwia zaimportowanie pacjenta z zewnętrznego pliku. Cały proces importu opisany został w zakładce ZAAWANSOWANE -> IMPORT PACJENTA
    • – pozycja ta umożliwia zaimportowanie zestawu plików DICOM do otwartego pacjenta
    • – Drukuje kartę pacjenta (Dane osobowe, Zdjęcia, Analizy i Wizyty

    Księgi i dokumenty

    W tej zakładce dostępne są następujące opcje:

    • Generuj dzienną księgę wizyt
    • Generuj fakturę/ rachunek
    • Domyślne pozycje faktury
    • Przeglądaj dokumenty i księgi

    Skierowania

    W zakładce znajdują się gotowe pliki skierowań do wydruku tj:

    • Stomatolog
    • Laryngolog
    • Periodontolog
    • Chirurg stomatologiczny
    • Chirurg szczękowo-twarzowy

    Oprócz tego w zakładce można znaleźć gotowe pliki z tekstem:

    • Zgody pacjenta na leczenie
    • Karta wywiadu
    • Kosztorys

    Wybór dokumentu z listy spowoduje otwarcie nowego okna dialogowego z roboczą wersją  dokumentu do druku.

    Dokument można ręcznie zmodyfikować korzystając z górnego paska narzędzi.

    Po wprowadzeniu wszystkich zmian w tekście dokumentu należy kliknąć w .

    W efekcie pojawi się okno dialogowe z ostateczną wersją dokumentu uwzględniającą wprowadzone zmiany w poprzednim oknie.

    W celu wydrukowania dokumentu należy kliknąć .

    Więcej informacji odnośnie funkcjonowania , znajdą Państwo w instrukcji zakładce .

    UWAGA!

    Program Ortodoncja w swojej dokumentacji zapewnia podstawowe teksty zgód, skierowań czy planów leczenia.
    Każdy z tych tekstów znajdujących się w jak również problem ortodontyczny, aparaty czy plan leczenia mogą zostać indywidualnie zmodyfikowany przez .

    Zmiany wprowadzone w powodują, że wpisy są spersonalizowane i dostosowane odpowiednio do naszej praktyki lekarskiej.

    Oznacza to, że możemy zmienić każdy tekst, a po zapisaniu będzie on dostępny w programie.

    Narzędzia

    Zakładka posiada takie opcje jak:

    • USTAWIENIA – zbiór wszystkich ustawień dotyczących Widoków,analiz, foteli, techników, monitoru zdjęć, komunikacji, digory, 3D itp.
    • USTAWIENIA TERMINARZA – zbiór wszystkich ustawień dotyczących terminarza wizyt.
    • NARZEDZIA ADMINISTACYJNE – zbiór ustawień dotyczących użytkowników, bazy danych, danych placówki, łaczenia baz danych, historii akcji, modułu e-recept, bezpieczeństwa oraz integracja z kalendarzem internetowym.
    • ZMIANA HASŁA – opcja ta umożliwia zmianę hasła.
    • JĘZYK – opcja ta umożliwia zmianę jeżyka programu. Aktualnie program jest dostępny w języku polskim i języku angielskim.
    • STWÓRZ KOPIĘ BAZY – opcja ta umożliwia utworzeni kopi zapasowej bazy danych. Więcej informacji odnośnie postępowania przy tworzeniu kopii bazy danych znajdą Państwo w zakładce PRZENOSZENIE PROGRAMU – KOPIA ZAPASOWA BAZY DANYCH.
    • EDYTOR SZABLONÓW – opcja ta pozwala dodawać , edytować wszystkie szablony (podpowiedzi mozliwe do wybrania pod prawym przyciskiem myszy, szablony dokumentów).
    • ZMNIEJSZ ZDJĘCIA – opcja ta umożliwia skompresowanie rozmiaru zdjęć. Po uruchomieniu otwiera się osobne okno dialogowe ze zdjęciami aktualnie otwartej karty pacjenta. Dzięki tej opcji możemy zmniejszyć całkowity rozmiar całej bazy danych.
    • WYŁĄCZ KOMPUTER W SIECI – opcja ta jest dostępna dla komputerów, które połączone są w sieci programu. Dzięki tej opcji możliwe jest szybkie odłączenie od sieci.

    Ustawienia

    Ustawienia to zbiór wszystkich najważniejszych ustawień dotyczących analizy, foteli, terminarza, techników, monitoru zdjęć, komunikacji, digory itp.

    ANALIZY

    W zakładce tej mają Państwo możliwość ustawienia parametrów analiz tj.:

    • analizy zbiorcze
    • analiza domyślna
    • widok skróconej analizy
    • włączyć/wyłączyć opcję nadawania koloru karty pacjenta z analizy cefalometrycznej

    Zlecenia dla technika

    Opcja ta umożliwia przesyłanie zleceń dla technika dentystycznego i odbieranie skanów modeli bezpośrednio przez program Ortodoncja.

    Cały proces uruchomienia i postępowania z modułem technika został opisany w instrukcji w zakładce MODUŁ TECHNIKA.

    Poniżej znajdą Państwo przycisk przekierowujący do instrukcji obsługi modułu technika.

    Pomoc

    W zakładce znajdą Państwo:

    • TEMAT POMOCY – opcja ta automatycznie przekierowuje do strony internetowej z elektroniczną instrukcją obsługi programu.
    • LICENCJA UŻYTKOWANIA – w zakładce tej znajdą Państwo ogólne zasady użytkowania programu.
    • SZCZEGÓŁY LICENCJI PROGRAMU – uruchomienie tej opcji spowoduje otwarcie nowego okna dialogowego w którym znajdą Państwo szczegółowe informacje o posiadanej licencji.
    • O PROGRAMIE – podstawowe informacje o programie tj. posiadana wersja, autorzy.

    Przejdź do stomatologii/ortodoncji

    Opcja ta umożliwia płynne przechodzenie pomiędzy modułami STOMATOLOGIIA-ORTODONCJA, ORTODONCJA-SOTMATOLOGIA w karcie danego pacjenta, bez konieczności uruchamiania programu na nowo.

    Dzięki czemu podczas wizyty lekarz w szybki sposób może sprawdzić przebieg leczenia zarówno ortodontycznego jak i zachowawczego pacjenta.

    Zgoda pacjenta

    stanowi jeden z głównych dokumentów dostępnych w programie Ortodoncja.

    Dokument ten dostępny jest w zakładce .

    Zgoda pacjenta składa się z elementów:

    • dane pacjenta
    • rozpoznania
    • plan leczenia
    • zgoda pacjenta na leczenie ortodontyczne
    • leczenie zachowawcze – kontrola stomatologiczna
    • powikłania
    • zalecenia dla pacjenta ortodontycznego
    • informacji o retencji
    • oświadczenia pacjenta

    Wszystkie elementy (oprócz dane pacjenta i rozpoznanie) mogą być zmodyfikowane według własnych potrzeb w .

    Dostosowane teksty w edytorze szablonów będą widoczne w programie Ortodoncja. Powoduje to, że nie musimy każdorazowo wprowadzać potrzebnych nam zmian w tekście.

    Eksport pacjenta

    Aby wyeksportować pacjenta, należy z menu Kartoteka wybrać opcję Exportuj pacjenta do pliku. 

    W otwartym oknie możemy ustalić, jakie dokładnie elementy z dokumentacji mają zostać wyeksportowane.

    Jeżeli chcemy, aby plik został zabezpieczony hasłem, możemy zaznaczyć opcję Zabezpiecz hasłem i wprowadzić co najmniej 8-znakowe hasło.

    Po zatwierdzeniu przyciskiem należy wybrać, w którym miejscu na dysku chcemy zapisać plik.

    W przypadku, gdy odznaczona zostanie opcja eksportu zdjęć/modeli pacjenta, program Ortodoncja automatycznie dołączy tylko te, które były użyte w analizie.

    Import pacjenta

    Każdy wyeksportowany przez program Ortodoncja plik z danymi pacjenta może być ponownie zaimportowany do programu Ortodoncja np. na innym komputerze.

    W tym celu należy w zakładce kartoteka odnaleźć .

    W efekcie otworzy nam się nowe okno, w którym należy wybrać lokalizację zapisanego pliku, który chcemy wgrać do programu Ortodoncja.

    Po wybraniu właściwego pliku należy kliknąć .

    Po prawidłowym zaimportowaniu pliku z danymi pacjenta pojawi się komunikat.

    Od teraz zaimportowany pacjent będzie widoczny w kartotece.

    Plik XML

    Czym jest standard HL7?

    Standard HL7 to standard elektronicznej wymiany informacji w środowiskach medycznych. Standard definiuje przede wszystkim sposób zapisu danych medycznych do pliku XML i zasady ich wyświetlania.

    Cel HL7 w Polsce:

    Rutynowe i szerokie użycie bezpiecznej i standaryzowanej informacji pomiędzy dostawcami usług medycznych, i wewnątrz ich organizacji, dla wsparcia wysokiej jakości i ciągłości opieki nad pacjentem oraz podnoszenia efektywności i dostosowania usług medycznych w kontekście standardów europejskich i modernizacji służby zdrowia.

    Zadania HL7 w Polsce:

    • Stworzenie narodowego standardu do przesyłania różnych elektronicznych
      komunikatów w bezpieczny sposób pomiędzy programami komputerowymi
      wykorzystywanymi przez wszystkich dostawców usług zdrowotnych
    • Stworzenie mechanizmów pozwalających na łatwą i pełną integrację/implementację tego standardu we wszystkich medycznych programach komputerowych używanych na polskim rynku.

    Oczekiwania:

    • Zastąpienie aktualnych środków komunikacji ( telefony, faxy i niestandaryzowane połączenia elektroniczne) przez zestaw eletronicznych komunikatów między systemami
      komputerowymi
    • Zapewnienie użytkownikom swobodnego wyboru oprogramowania medycznego przez zapewnienie pełnej łączności i wymiany danych między tymi produktami
    • Ustalenie standardu komunikacji co pozwoli firmom skupić się na produkcji specjalizowanych programów o wysokiej jakości.
    • Obniżenie kosztów produkcji, wdrażania i użytkowania rozwiązań informatycznych w służbie zdrowia.
    • Znaczące podniesienie jakości, dostępności i bezpieczeństwa gromadzonych danych medycznych

    PROGRAM ORTODONCJA A HL7

    Program Ortodoncja obsługuje standard HL7 oraz możliwość generowania plików XML.

    JAK WŁĄCZYĆ OPCJĘ GENEROWANIA PLIKÓW XML W PROGRAMIE?

    W celu uruchomienia funkcji należy:

    1. W pasku narzędzi wejść w zakładkę ,,Narzędzia”, a następnie wybrać ,,Ustawienia”.

    2. W nowo otwartym oknie wybieramy zakładkę ,,Różne”.

    3. Z listy dostępnych opcji wybieramy ostatnią pozycję ,, Pokaż pola dokumentacji medycznej (HL7)”.

    4. Następnie wybieramy ,,OK”.

    Od teraz dokumentacja medyczna HL7 jest już uruchomiona.

    Pliki z dokumentacją medyczną HL7 można wygenerować w zakładce ,,Wizyty”.

    Uruchomienie dokumentacji medycznej w ustawieniach spowoduje modyfikację wyglądu każdej wizyty – pojawią się dodatkowe funkcje.

    WYGLĄD WIZYT BEZ URUCHOMIONEJ DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ HL7:

    WYGLĄD WIZYT Z URUCHOMIONĄ DOKUMENTACJĄ MEDYCZNĄ HL7:

    Wybierając opcję ,,Edytuj” w danej wizycie pojawią się dodatkowe rubryki zgodne ze standardem dokumentacji medycznej HL7 :

    • Diagnoza (ICD 10)
    • Wykonane procedury (ICD 9)

    GENEROWANIE PLIKU

    W celu wygenerowania pliku HL7, należy wybrać przycisk ,,Generuj HL7(XML)”.

    Jeżeli informacje o praktyce są niepełne lub nieprawidłowo wypełnione, program wyświetli komunikat:

    W taki wypadku należy postąpić zgodnie z informację w komunikacie, a następnie powtórzyć czynność generowania pliku.

    WAŻNE!

    Do prawidłowego funkcjonowania dokumentacji medycznej HL7 konieczne jest uzupełnienie wszystkich informacji o praktyce lekarskiej lub podmiocie leczniczym w zakładce.

    Powiadomienia e-mail

    Powiadomienia e-mail to dodatkowa opcja dostępna w programie, która umożliwia automatyczne wysyłanie do pacjentów informacji oraz powiadomień o zbliżających się wizytach.

    Opcja ta jest dodatkiem i musi być ręcznie włączona.

    W celu uruchomienia opcji powiadomień e-mailowych należy wejść w programie w narzędzia, a następnie w ustawienia.

    Następnie w nowo otwartej karcie wybieramy zakładkę komunikacja.

    W celu uruchomienia powiadomień e-mail należy zaznaczyć ,,Włącz komunikację e-mail z pacjentami”.

    W celu prawidłowego funkcjonowania powiadomień e-mailowych w programie konieczne jest poprawne uzupełnienie adresu e-mail w informacjach ogólnych pacjenta.

    WAŻNE!

    W rubryce pod hasłem ,,Adres e-mail do kontaktu z klientami” KONIECZNIE podaj swój adres e-mail.Podany adres e-mail posłuży do komunikacji zwrotnej z pacjentem.

    Szczegóły licencji

    Szczegóły licencji to zaawansowane informacje odnośnie posiadanej licencji i wersji programu.

    Szczegóły licencji zawierają:

    • klucz programu
    • identyfikator komputera A
    • identyfikator komputera B
    • data wygaśnięcia licencji
    • aktywne moduły
    • wersja programu

    JAK ZNALEŹĆ W PROGRAMIE SZCZEGÓŁY LICENCJI?

    W programie szczegóły licencji można znaleźć w dwóch miejscach.

    1. Po uruchomieniu programu w zakładce ,,Pomoc”, a następnie ,,Szczegóły licencji programu”.

    W efekcie otworzy się nowe okno ze szczegółami licencji.

    LUB

    2. Korzystając z paska narzędzi systemu Windows.

    Po znalezieniu miniatury ikony programu Ortodoncja, należy kliknąć w nią prawym przyciskiem i wybrać ,,Szczegóły licencji” z paska zadań.

    WAŻNE!

    W celu diagnozy problemu w funkcjonowaniu programu niezbędne będzie przekazanie nam szczegółów licencji.

    Komunikacja SMS

    Komunikacja SMS z pacjentami w programie Ortodoncja.

    Uruchomienie.

    Aby uruchomić komunikację SMS należy założyć konto na platformie mProfi.


    Wejść na stronę mprofi.pl i wybrać Rejestracja.

    W czasie rejestracji na podany w formularzu adres email i nr telefonu przesłane zostają informacje umożliwiające weryfikację użytkownika.


    Po poprawnej rejestracji należy zalogować się do serwisu mprofi.pl i utworzyć specjalny token który służy do identyfikacji wysyłki SMS.

    Wybrać ikonę Ustawienia / API

    Dodać token so wysyłania wiadomości naciskając przycisk w zakładce API

    Wprowadzić Nazwę tokenu np SMS, wybierać Użytkownika, Kanał wysyłki, Sprawdzenie statusu (Pull) i zapisać zmiany

    Po zapisaniu token ustawiamy jako aktywny

    Token należy skopiować. Wprowadzimy go w programie Ortodoncja / Ustawienia zakładka Komunikacja

    W programie Ortodoncja (Ustawień dokonujemy na serwerze)

    1. Automatyczne pobieranie statusów i odpowiedzi - zalecamy zaznaczenie tej opci co pozwoli na cykliczne sprawdzanie statusów wysłanych SMS
    2. Skrócona nazwa jednostki organizacyjnej to skrócona nazwa gabinetu dla identyfikacji nadawcy SMS przez pacjenta
    3. Klucz API - Wkleić skopiowany wcześniej Token Api z mprofi
    4. Klucz odpowiedzi Api. Istnieje możliwość pobierania odpowiedzi SMS od pacjentów , potwierdzeniń wizyt. W tym celu należy skontaktować się z mprofi tel. 22 852 13 80, aby uruchomić taką funkcjonalność
    5. Można wprowadzić również dodatkową linię przesyłaną w SMS pod informacją przypominającą o wizycie

    Wysyłanie wiadomości SMS

    W terminarzu wybieramy przycisk i z menu Wyślij SMS-y

    W oknie Wyślij SMS należy ustawić zakres dat wyzyt do których zostaną wysłane powieadomienia i nacisnąć przycisk

    Następnie

    Po kilku minutach możemy sprawdzić w menu staus wysłanych SMS-ów.

    W Terminarzu w menu Narzedzia / Raporty z wysłanych SMS tam wybieramy przycisk .

    Spowoduje to sprawdzenie statusów i wyświetlenie ich na ekranie.

    Możliwe statusy:

    • Wiadomość przygotowana do wysłania. Oznacza że wiadomość została zapisana do kolejki ale jest jeszcze lokalnie przechowana. Co minutę program synchronizuje stan wiadomości. Taka wiadomość zostanie przesłana w kolejnym cyklu  (za minutę ) lub zaraz po uzyskaniu połączenia internetowego jeśli chwilowo takiego nie było.
    • Wiadomość wysłana. Wiadomość poprawnie przygotowana i oczekuje odpowiedniego terminu wysyłki. Dzień przed wizytą zostanie przesłana.
    • Wiadomość nie wysłana – Klient nie miał wpisanego nr telefonu lub wizyta dotyczy tego samego dnia (jest umówiona na dzisiaj). Jak w przypadku wiadomości email nie wysyłamy takiego powiadomienia.
    • Błąd – wiadomość nie dostarczona. Błędny klucz API,  Błędny nr telefonu, Operator nie był w stanie przetworzyć wiadomości
    • Wiadomość w trakcie przetwarzania – aktualnie wysyłana przez operatora lub jeszcze nie wysłana z powodu braku środków na koncie
    • Wiadomość dostarczona. Poprawnie wysłana i jest na telefonie pacjenta
    • SMS – Sprawdź stan konta na mprofi.pl być może brakuje środków na wysłanie sms. Taki komunikat kiedy nie ma już środków do wysłania  wiadomości

    Uwaga! Udostępniona została nowa wersja teminarza online umozliwiająca umawianie , przegląd wizyt oraz wysyłanie SMS w internecie, za pomocą przeglądarki internetowej lub smartfonu.

    Opis działania tego terminarza dostepny jest pod adresem: ortobajt.pl/instrukcja-obslugi-kalendarza

    Moduł e-recepty, Wysyłanie zdarzeń medycznych.

    JAK URUCHOMIĆ MODUŁU E-RECEPTY I WYSŁANIE ZDARZEŃ MEDYCZNYCH?

    1.Zainstalować certyfikaty, które zostały wygenerowane z systemu P1:

    Instalacja przebiega poprzez uruchomienie certyfikatu (podwójne kliknięcie na certyfikat TLS i WSS) i postępowanie zgodne z managerem instalacji certyfikatu.

    1. W programie Ortodoncja wchodzimy w , a następnie z listy wybieramy .
    • W zakładce uzupełniamy dane poszczególnych lekarzy poprzez wybór danego lekarza z lewej tabeli i kliknięcie najważniejsze, aby wpisać tytuł i Numer Prawa Wykonywania Zawodu oraz zaznaczyć pole, „Użyj podpisu elektronicznego”

    • W zakładce   uzupełniamy wszystkie dane placówki. Należy pamiętać, że wymagany jest REGON 14-cyfrowy (można go znaleźć w RPWDL)

    Zaznaczamy “Połącz z platformą P1” , „Połącz”

    wprowadzamy “Pozostałe dane placówki medycznej”:

    • Typ podmiotu: Podmiot leczniczy lub Praktyka lekarska
    • Nr księgi rejestrowej: RPWDL, DZIAŁ I, Rubryka 1. Numer księgi rejestrowej Kod resortowy jedn. Org (cz V):RPWDL, DZIAŁ II, Rubryka 7.
    • Kod resortowy identyfikujący jednostkę organizacyjna w strukturze organizacyjnej zakładu leczniczego, stanowiący część V systemu resortowych kodów identyfikacyjnych
    • Wybrać Nazwę właściwej Izby Lekarskiej – jeśli jesteś praktyką lekarską Numer wpisu właściwej Izby Lekarskiej – jeśli jesteś praktyką lekarską,Oddział NFZ
    • Nr umowy z NFZ Wybrać właściwą specjalizację jednostki – RPWDL, Dział III, Rubryka 8. Zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej => Kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej, stanowiący część VIII systemu resortowych kodów identyfikacyjnych.
    • Lokalny OID jednostki – Dane zostały przesłane w mailu o nadaniu dostępu do P1
    • Biznesowy OID jednostki – Dla podmiotów medycznych wartość stała: 2.16.840.1.113883.3.4424.2.3.1
    • Rozszerzenie Biz. OID: RPWDL, DZIAŁ I, Rubryka 1. Numer księgi rejestrowej, Kod resortowy kom. Org (cz VII):: RPWDL, DZIAŁ III, Rubryka 7. Kod resortowy identyfikujący komórkę organizacyjną stanowiący część VII systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, dla właściwej specjalizacji
    • Dodajemy też otrzymane od systemu P1 certyfikaty do zabezpieczenia komunikacji  – odpowiednio TLS i WSS poprzez kliknięcie w poszczególne przyciski. UWAGA! Certyfikaty powinny być uprzednio zainstalowane w magazynie certyfikatów (instalacja polega na kliknięciu certyfiktu 2 razy myszą i podaniu hasła) dla bieżącego użytkownika.
    • Hasło do certyfikatów – otrzymane od systemu P1.

    JAK WYSTAWIĆ E-RECEPTĘ?

    W celu wystawienia e-recepty, należy w programie Ortodoncja wejść w zakładkę .

    W wybranej wizycie wyszukujemy pozycje , a następnie pojedynczo klikamy lewym przyciskiem myszy w białe pole obok.

    W efekcie otworzy nam się nowe okno do generowania e-recepty.

    W kolejnym kroku wybieramy leki z listy, a następnie zatwierdzić wybrany leku z listy klikając podwójnie lewym przyciskiem myszy.

    Należy pamiętać, aby po dodaniu leku uzupełnić pola , oraz

    Gdy już dodamy wszystkie leki do naszej e-recepty, wybieramy przycisk .
    W efekcie wyłączone zostanie okno generowania e-recepty,a następnie otworzy się nowe okno z podsumowaniem e-recepty.

    Jeżeli wszystkie dane na e-recepcie się zgadzają, należy zatwierdzić e-receptę wybierając opcję .

    Do ostatecznego wysłania e-recepty niezbędna jest weryfikacja podpisu kwalifikowanego.

    Po poprawnie zakończonym procesie weryfikacji podpisu kwalifikowanego e-recepta zostanie wysłana, a następnie pojawi się komunikat potwierdzający poprawność przebiegu procesu wysyłania e-recepty.

    PODGLĄD I ANULOWANIE WYSTAWIONEJ RECEPTY

    Każda wystawiona e-recepta zapisuje się przy danej wizycie na której miało miejsce wystawienie e-recepty.

    W celu podglądu wygenerowanej e-recepty, należy kliknąć w zielony znacznik obok napisu .

    Wystawiona e-recepta otworzy się w nowym oknie.

    W celu anulowania wystawienia e-recepty, należy wybrać .

    Podobnie jak w przypadku wystawiania e-recepty tak samo w przypadku anulowania e-recepty niezbędna jest weryfikacja podpisu kwalifikowanego.

    Poprawnie przeprowadzony proces anulowania e-recepty zostanie potwierdzony dodatkowym komunikatem.

    Recepta została anulowana.

    UWAGA!

    Do prawidłowego wystawienia e-recepty niezbędne jest wypełnienie informacji o pacjencie:

    • imię, nazwisko
    • pesel
    • adres

    Moduł technika

    Moduł technika to panel dostępny w programie Ortodoncja, który ma na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy lekarzem a technikiem dentystycznym.

    Aby rozpocząć pracę z panelem technika, należy upewnić się, że technik dentystyczny, z którym współpracujemy, ma założone konto na stronie internetowej:

    technik.ortobajt.pl

    W wersji programu Ortodoncja 9.2.5 rozszerzyliśmy funkcjonalności wymiany danych pomiędzy gabinetem a technikiem co wymusiło konieczność uruchomienia tymczasowo, tj do końca 2024r., nowej strony internetowej dla techników pod adresem

    technik.nowy.ortobajt.pl

    Jeżeli technik dentystyczny nie ma konta, należy je założyć.

    Zakładanie konta dla technika dentystycznego

    Aby utworzyć konto na stronie internetowej technik.ortobajt.pl, należy kliknąć przycisk .

    W następnym kroku zostaniemy przekierowani na stronę na której należy wypełnić parametry konta, niezbędne do logowania się do konta:

    • Nazwa użytkownika
    • Hasło

    • Powtórz hasło

    Po wypełnieniu wszystkich pól należy nacisnąć .
    Następnie zostaniemy automatycznie przekierowani na stronę z podglądem już założonego konta.

    Na tej stronie znajduje się podgląd:

    • Nowych prac
    • Prace w trakcie
    • Liczba prac oczekujących na zatwierdzenie

    oraz

    • Twój identyfikator to unikalny ciąg liter i liczb, który identyfikuje technika dentystycznego. Jest on niezbędny do powiązania programu Ortodoncja z kontem technika dentystycznego. Aby rozpocząć współpracę, należy przekazać ten identyfikator lekarzowi, a następnie wprowadzić go do programu Ortodoncja 9.

    Dodawanie identyfikatora technika w programie Ortodoncja 9

    Aby dodać profil technika dentystycznego w programie Ortodoncja, konieczne jest posiadanie jego indywidualnego identyfikatora. Identyfikator ten jest automatycznie przypisywany technikowi podczas zakładania konta na stronie technik.nowy.ortobajt.pl.

    Otrzymany identyfikator należy skopiować, a następnie w programie Ortodoncja przejść do zakładki oraz .

    W efekcie pojawi się nowe okno w którym należy wybrać zakładkę .

    W zakładce wybieramy opcję .
    W efekcie pojawi się okno w którym należy wstawić skopiowany identyfikator technika dentystycznego oraz ustalić nazwę.

    Po prawidłowym dodaniu profilu technika dentystycznego – profil powinien się pojawić na liście widocznej w lewej części otwartego okna.

    AUTOMATYCZNE ODBIERANIE ZAŁĄCZNIKÓW DO ZLECEŃ OD TECHNIKA DENTYSTYCZNEGO

    Na tym etapie ważne jest również, aby ustalić częstotliwość automatycznego sprawdzania przesyłanych odpowiedzi i plików od technika dentystycznego do programu.

    Wybranie częstotliwości automatycznego sprawdzania spowoduje, że program automatycznie i samodzielnie będzie sprawdzał i pobierał nowe pliki przesłane przez technika dentystycznego.

    RĘCZNE ODBIERANIE ZAŁĄCZNIKÓW DO ZLECEŃ OD TECHNIKA DENTYSTYCZNEGO

    W programie oprócz automatycznego sprawdzania przesyłanych plików istnieje możliwość ręcznego sprawdzania.
    W tym celu należy wejść w zakładkę , a następnie w zakładkę

    Jeżeli będą dostępne nowe pliki wysłane przez technika dentystycznego, pojawi się nowe okno z listą pacjentów i wysłanych plików.

    Klikając zostaną one automatycznie pobrane i dodane do odpowiedniej karty pacjenta do zakładki .

    PRZYSYŁANIE ZLECENIA DO TECHNIKA DENTYSTYCZNEGO

    Chcąc przesłać nowe zlecenie do technika dentystycznego należy wejść w pasku narzędzi w zakładkę , a następnie .

    W efekcie otworzy się nowe okno w którym można wypełnić wszystkie parametry zlecenia.

    Okno to składa się z kilku obszarów w których można:

    • Wybrać technika dentystycznego do którego zostanie wysłane zlecenie
    • Zobaczyć numer i datę zlecenia
    • Wprowadzić oczekiwaną datę odbioru
    • Imię, Nazwisko oraz wiek pacjenta
    • Rodzaj pracy. Opis dla szczęki i żuchwy oraz dowolny inny rodzaj pracy.
    • Dodać załączniki z galerii pacjenta lub z dysku komputera (dokumenty, zdjęcia, modele)
    • Nanieść odręczne rysunki z uwagami na schemat uzębienia.

    Gdy zlecenie będzie już gotowe należy nacisnąć .

    Wysłane zlecenie pojawi się na koncie technika dentystycznego na stronie technik.nowy.ortobajt.pl

    ODBIERANIE I AKCEPTACJA NOWYCH ZLECEŃ PRZEZ TECHNIKA DENTYSTYCZNEGO

    W celu odebrania i akceptacji zlecenia technik dentystyczny musi zalogować się na swoje konto.

    W prawym górnym rogu widoczna jest liczba zleceń czekających na akceptację.

    W środkowej części konta widoczna jest lista nowych zleceń.

    W celu sprawdzenia zawartości zlecenia należy wybrać

    Pojawi się nowe okno ze wszystkimi szczegółami zlecenia oraz z opcjami:

    • przyjmij zlecenie
    • usuń

    W tym oknie również dostępna jest opcja przesłania przez technika dentystycznego plików oraz pobrania plików wysłanych z gabinetu.

    LISTA ZLECEŃ

    W programie Ortodoncja można sprawdzić w tym celu konieczne jest wejść w pasku narzędzi w zakładkę . W efekcie pojawi się lista dostępnych funkcji, wśród nich

    Jest to lista, która umożliwia kontrolowanie wysłanych zleceń do technika dentystycznego oraz czy zostało ono zaakceptowane/odrzucone przez technika dentystycznego.

    Konto na stronie internetowej technik.nowy.ortobajt.pl powinien założyć wyłącznie technik dentystyczny.Konto to będzie służyło do odbierania zleceń wysłanych przez użytkowników Ortodoncja 9.

    UWAGA! Prawidłowe hasło musi spełniać następujące wymagania:

    • Mieć min. 8 znaków
    • Zawierać przynajmniej jedną wielką literę
    • Zawierać przynajmniej jeden znak specjalny (np. !@#$%^&*)

    UWAGA! Sugerujemy podanie swojego adresu email.

    Przypominamy, konto na stronie internetowej technik.nowy.ortobajt.pl zakłada wyłącznie technik dentystyczny i stanowi ono platformę do odbierania zleceń wysłanych przez lekarza w programie Ortodoncja.

    Sugerujemy, aby przy dodawaniu profilu technika nazwę stanowiło imię i nazwisko danego technika dentystycznego.

    Sugerujemy, aby przy dodawaniu profilu technika nazwę stanowiło imię i nazwisko danego technika dentystycznego.

    Technik dentystyczny może przesłać lekarzowi pliki:

    • DICOM/DICOMDIR
    • JPG

    Wszystkie pliki przesłane przez konto technika automatycznie są pobierane przez program Ortodoncja i wklejane do odpowiedniego pacjenta do którego należy zlecenie.

    Moduł finansowy

    Moduł finansowy to dodatkowa opcja dostępna w programie, która ułatwia kontrolowanie finansów w gabinecie.

    Opcja ta jest dostępna dla wszystkich użytkowników programu i znajdziemy ją w oknie ,,Kartoteka”.

    Po wybraniu zakładki ,,Finanse” otworzy nam się nowe okno w którym widoczne będzie zestawienie finansów w gabinecie.

    Możemy wybierać finanse gabinetu, finanse pacjenta oraz dodać wpłatę

    Edytor szablonów

    Edytor szablonów umożliwia edycję większości tekstów dostępnych w programie, które można wstawiać, klikając prawym przyciskiem myszy w polu tekstowym. Dotyczy to takich elementów jak:

    • aparaty
    • cennik
    • diagnozy
    • dokumenty
    • problemy
    • szablon zgody pacjenta
    • szablony przebiegu wizyt
    • szablony planów wizyt
    • cenniki
    • łuki
    • itp.

    Edytor szablonów znajduje się w menu Narzędzia / Edytor szablonów.

    Po jego uruchomieniu ukaże się okno:

    Po lewej stronie znajduje się wybór szablonów do edycji. Po kliknięciu na dowolny szablon, w środkowej części okna pojawią się elementy, które można edytować.

    Aby zmienić szczegóły konkretnego elementu, należy kliknąć na niego w środkowej części okna, a następnie zmodyfikować dane w prawej części okna. Niektóre pola będą dostępne tylko w wybranych elementach, ze względu na specyficzne cechy danego szablonu.

    Aby dodać nową pozycję w menu wbieramy odpowiedni szablon i przycisk .

    Aby dodać nową podpozycję w menu należy wybrać szablon, pozycję menu w której chcemy dodać nową podpozycję i wcisnąć przycisk

    Dodatkowo w cennikach należy uzupełnić pole Cena (wszystkie inne pola będą wyłączone).

    Możemy również w niektórych miejscach używać stałych elementów, takich jak imię, nazwisko, PESEL, adres pacjenta, dane firmy oraz bieżąca data. W edycji dokumentu należy wybrać odpowiedni element i nacisnąć przycisk .

    Po dodaniu stałych pól w dokumencie pojawią się elementy typu: @@@Pacjent_imie@@@ @@@Pacjent_nazwisko@@@ @@@Pacjent_pesel@@@. Nie należy ich modyfikować. Jeśli chcemy usunąć jakiś stały element, np. PESEL pacjenta, usuwamy tekst @@@Pacjent_pesel@@@.

    Zmiana danych w dokumentach

    Program Ortodoncja umożliwia modyfikację większości wpisów dostępnych w programie, a także wszystkich dokumentów generowanych przez program do druku. Zaliczamy do nich:

    • zgody pacjenta
    • skierowania
    • karty wywiadu

    Każdy z tych dokumentów jest automatycznie uzupełniany przez program danymi pacjenta oraz placówki.

    Dane pacjenta są pobierane automatycznie z karty pacjenta, natomiast dane placówki z narzędzi programu oraz edytora szablonów.

    Jeżeli dane placówki są prawidłowo uzupełnione w NARZĘDZIA -> NARZĘDZIA ADMINISTRACYJNE zakładka DANE PLACÓWKI, program samodzielnie zaciągnie te dane do dokumentów.

    W edytorze szablonów możemy również dostosować elementy dokumentów, takie jak:

    • Nagłówek pierwszej strony
    • Nagłówek
    • Stopka

    WAŻNE!

    Dla poprawnego uzupełniania dokumentów w dane placówki niezbędne jest uzupełnienie danych placówki w narzędziach programu.

    W tym celu należy uruchomić program, z pasku narzędzi wybrać NARZĘDZIA, a następnie NARZĘDZIA ADMINISTRACYJNE.

    W zakładce DANE PLACÓWKI należy uzupełnić wszystkie pola. Po uzupełnieniu wszystkich informacji należy kliknąć OK. W konsekwencji program zostanie ponownie uruchomiony.

    Dodaj tu swój tekst nagłówka